Show simple item record

dc.contributor.authorMartin, Lisa
dc.contributor.authorStrömberg, Malin
dc.contributor.authorHjertberg, Elin
dc.date.accessioned2022-10-31T10:15:37Z
dc.date.available2022-10-31T10:15:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74032
dc.description.abstractSkolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför vill vi utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats intervjua förskollärare via zoom som metod. Syftet med studien blir därför att genom intervjuer med förskollärare studera deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barns flerspråkighet i verksamheten. Studiens frågeställningar är således: Vilka erfarenheter och upplevelser har förskollärare av stöd kring arbetet med barns flerspråkighet i förskolan? Vilka pedagogiska strategier lyfter förskollärare att de använder i arbetet med barns flerspråkighet i förskolan? Vilka utmaningar och möjligheter i arbetet med barns flerspråkighet lyfter förskollärare? Resultatet i studien visar på komplexiteten med att arbeta med barns flerspråkighet i förskolan. När det kommer till erfarenheter och upplevelser av stöd framkommer det i vår studie att förskollärarna använder sig av tolk som stöd och upplever att detta stöd inte är tillräckligt. Förskollärarna önskar även att få tillgång till hemspråkslärare igen då flera av dem säger att det stödet har försvunnit från verksamheten. I studien framkommer det att förskollärare både ska möjliggöra för de flerspråkiga barnen att utveckla sina hemspråk samtidigt som de ska möjliggöra för de flerspråkiga barnen att utveckla det svenska språket. I resultatet blir det tydligt att förskollärarna använder sig av AKK och TAKK som pedagogiska strategier i arbetet med barns flerspråkighet vilket de baserar på beprövad erfarenhet. Det framkommer också att det är brist på kompetensutveckling och fortbildning i förskolan vilket leder till upplevelser av oförmögenhet och osäkerhet i arbetet med barns flerspråkighet. En möjlighet som framkommer i vår studie är arbetet med människors olikheter vilket förskollärarna menar ingår i förskolans uppdrag.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectlerspråkigheten_US
dc.subjecthemspråken_US
dc.subjectAKKen_US
dc.subjectTAKKen_US
dc.subjectpedagogiskaen_US
dc.subjectstrategieren_US
dc.subjectkompetensutvecklingen_US
dc.subjectfortbildningen_US
dc.subjectlivsvärldsfenomenologien_US
dc.subjectintervjueren_US
dc.subjecttolken_US
dc.subjecthemspråkslärareen_US
dc.subjectolikheteren_US
dc.subjectempatiska förmågoren_US
dc.subjectförskollärareen_US
dc.subjectförskolaen_US
dc.subjectbeprövad erfarenheten_US
dc.titleKomplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record