dc.contributor.author | Eliasson, Magnus | |
dc.contributor.author | Cederfeldt, Angelica | |
dc.contributor.author | Andersson, Nathalie | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T12:36:24Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T12:36:24Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74133 | |
dc.description.abstract | Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika
kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan
läraren ha en negativ inverkan på elevernas upplevelser eller tankar om mat? Elever från olika
länder och kulturer har skilda uppfattningar om vad som är normativt i ett samhälle efter
livserfarenheter som fås av släkt och närstående när det kommer till matkultur och
mattraditioner. Som lärare i skolämnet hem- och konsumentkunskap behöver man säkerställa
att eleverna får de bästa förutsättningarna för att aktivt kunna, men också vilja delta i
undervisningen. Skolan kan därför agera en social mötesplats för elever där deras värderingar
och kulturer under trygga former kan få växa och utvecklas. Således kan skolans verksamhet
också ses som en plats som influerar elevers sociala och kulturella utveckling. I denna
litteraturstudie undersöks hur elevers egenvalda matval påverkar de mattraditioner och
matkulturer som eleven på olika sätt involveras i, både i hemmet, i skolan eller under andra
tillfällen. Det kommer även lyftas hur dessa egenvalda matval bör hanteras i hem- och
konsumentkunkapsundervisningen. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | pedagogik | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.subject | hem- och konsumentkunskap | en_US |
dc.subject | matval | en_US |
dc.subject | mattraditioner | en_US |
dc.title | Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen | en_US |
dc.type | Text | en_US |
dc.type.svep | other | en_US |
dc.contributor.organization | Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | en_US |