Show simple item record

dc.contributor.authorHaraldsson, Anna
dc.contributor.authorSund, Jenny
dc.date.accessioned2022-11-28T12:27:25Z
dc.date.available2022-11-28T12:27:25Z
dc.date.issued2022-11-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74311
dc.description.abstractDet övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. Inom sociokulturell teori ses skrivning som en social handling och ett språkligt uttryck. Vidare anses lärandet inom sociokulturell teori påverkas av omgivningen och skrivandet ingår i kontexter. Utifrån relationella perspektiv ses eleven var i skrivsvårigheter och inte vara en elev med skrivsvårighet. Elevens hinder anses uppstå i mötet mellan individ och miljö. Till studien valdes en kvalitativ metod inspirerad av fenomenografi. I studien genomfördes åtta halvstrukturerade intervjuer med speciallärare, yrkesverksamma inom årskurs 3–6. Empirin har bearbetats samt analyserats med inspiration av fenomenografiska analysmodellens fyra steg. I resultatet beskrivs uppfattningar kring samtal, observation, kartläggningsmaterial och elevtexter som metoder vid identifiering av vad som utgör ett hinder för elever i skrivsvårighet. Modellering beskrevs som ett framgångsrikt didaktiskt tillvägagångssätt i det stödjande arbetet. Olika stödstrukturer ansågs gynna elever i skrivsvårigheter. Motivation och självkänsla framkom som viktiga faktorer i arbetet med elever i skrivsvårigheter. Speciallärarnas uppfattningar kring utvecklingsområden handlade om att stärka kunskapen och kompetensen inom skrift på skolorna. I resultatet framträdde även uppfattningar kring önskemål om ett mer omfattande kartläggningsmaterial som stöd för att identifiera vad som hindrar elever vid skrift.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectskrivsvårigheteren_US
dc.subjectskrivprocessenen_US
dc.subjectidentifieringen_US
dc.subjectkognitiva förmågoren_US
dc.titleElever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record