• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

Abstract
Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. Inom sociokulturell teori ses skrivning som en social handling och ett språkligt uttryck. Vidare anses lärandet inom sociokulturell teori påverkas av omgivningen och skrivandet ingår i kontexter. Utifrån relationella perspektiv ses eleven var i skrivsvårigheter och inte vara en elev med skrivsvårighet. Elevens hinder anses uppstå i mötet mellan individ och miljö. Till studien valdes en kvalitativ metod inspirerad av fenomenografi. I studien genomfördes åtta halvstrukturerade intervjuer med speciallärare, yrkesverksamma inom årskurs 3–6. Empirin har bearbetats samt analyserats med inspiration av fenomenografiska analysmodellens fyra steg. I resultatet beskrivs uppfattningar kring samtal, observation, kartläggningsmaterial och elevtexter som metoder vid identifiering av vad som utgör ett hinder för elever i skrivsvårighet. Modellering beskrevs som ett framgångsrikt didaktiskt tillvägagångssätt i det stödjande arbetet. Olika stödstrukturer ansågs gynna elever i skrivsvårigheter. Motivation och självkänsla framkom som viktiga faktorer i arbetet med elever i skrivsvårigheter. Speciallärarnas uppfattningar kring utvecklingsområden handlade om att stärka kunskapen och kompetensen inom skrift på skolorna. I resultatet framträdde även uppfattningar kring önskemål om ett mer omfattande kartläggningsmaterial som stöd för att identifiera vad som hindrar elever vid skrift.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/74311
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
annotated-HARALDSSON-ANNA-och-SUND-JENNY%20%281%29.pdf (707.1Kb)
Date
2022-11-28
Author
Haraldsson, Anna
Sund, Jenny
Keywords
skrivsvårigheter
skrivprocessen
identifiering
kognitiva förmågor
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV