Show simple item record

dc.contributor.authorSandin, Anna
dc.date.accessioned2022-11-28T12:39:26Z
dc.date.available2022-11-28T12:39:26Z
dc.date.issued2022-11-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74312
dc.description.abstractDet finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. Specialpedagogers uppfattningar är att lärare är i behov av mer hjälp, stöd och resurser för att kunna undervisa elever med IF i grundskolan. Lärare har behov av specialpedagogens stöd i arbetet med integrerade elever. Studiens övergripande syfte är att undersöka nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med integrerade elever i grundskolan. Studiens teoretiska utgångspunkter grundar sig på fenomenologi samt tre perspektiv inom specialpedagogik. Studien är en kvalitativ intervjustudie där kärnan i teori och metod är fenomenologi där forskaren studerar specialpedagogernas erfarenheter och upplevel ser. I studien genomförs halvstrukturerade livsvärldsintervjuer med nio specialpedagoger som har erfarenhet av integrerade elever. Följande forskningsfrågor har använts i studien: Hur upplever specialpedagogerna förutsättningarna och organisationen i arbetet med integrerade elever i grundskolan? Hur upplever specialpedagogerna möjligheter och utmaningar med planering och genomförande av undervisningen för integrerade elever i grundskolan? Hur upplever specialpedagogerna handledningen till pedagogisk personal som arbetar med integrerade elever i grundskolan? Resultatet visar att specialpedagogerna upplever att det finns en stödjande funktion centralt i respektive kommun samt stödjande ledning lokalt på respektive skola. Specialpedagogerna och rektor samverkar och är kreativa med de resurser som finns tillgängliga. Dessutom före kommer det samtalsarenor inom verksamheten där handledning genomförs. Vidare beskriver specialpedagogerna behovet av att skolledning skapar tid och förutsättningar för pedagogisk personal till handledning och kompetensutveckling. Specialpedagogerna upplever även vikten av att lyssna både på den integrerade elevens behov och den pedagogiska personalens behov. Slutsatsen i resultatdiskussionen blir att elevhälsan och pedagogisk personal samverkar för att kunna möta elevens mående och behov samt för att kunna erbjuda en tillgänglig lärmiljö.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSpecialpedagogen_US
dc.subjectintegrerade eleveren_US
dc.subjectintellektuell funktionsnedsättningen_US
dc.subjectsamverkanen_US
dc.subjectförutsättningaren_US
dc.titleNio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record