dc.contributor.author | Sandin, Anna | |
dc.date.accessioned | 2022-11-28T12:39:26Z | |
dc.date.available | 2022-11-28T12:39:26Z | |
dc.date.issued | 2022-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74312 | |
dc.description.abstract | Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell
forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar
grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans
styrdokument och bedömningsstöd. Specialpedagogers uppfattningar är att lärare är i behov
av mer hjälp, stöd och resurser för att kunna undervisa elever med IF i grundskolan. Lärare
har behov av specialpedagogens stöd i arbetet med integrerade elever. Studiens övergripande
syfte är att undersöka nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med integrerade elever i
grundskolan. Studiens teoretiska utgångspunkter grundar sig på fenomenologi samt tre perspektiv inom specialpedagogik. Studien är en kvalitativ intervjustudie där kärnan i teori och
metod är fenomenologi där forskaren studerar specialpedagogernas erfarenheter och upplevel ser. I studien genomförs halvstrukturerade livsvärldsintervjuer med nio specialpedagoger som
har erfarenhet av integrerade elever. Följande forskningsfrågor har använts i studien:
Hur upplever specialpedagogerna förutsättningarna och organisationen i arbetet med integrerade elever i grundskolan?
Hur upplever specialpedagogerna möjligheter och utmaningar med planering och genomförande av undervisningen för integrerade elever i grundskolan?
Hur upplever specialpedagogerna handledningen till pedagogisk personal som arbetar med integrerade elever i grundskolan?
Resultatet visar att specialpedagogerna upplever att det finns en stödjande funktion centralt i
respektive kommun samt stödjande ledning lokalt på respektive skola. Specialpedagogerna
och rektor samverkar och är kreativa med de resurser som finns tillgängliga. Dessutom före kommer det samtalsarenor inom verksamheten där handledning genomförs. Vidare beskriver
specialpedagogerna behovet av att skolledning skapar tid och förutsättningar för pedagogisk
personal till handledning och kompetensutveckling. Specialpedagogerna upplever även vikten
av att lyssna både på den integrerade elevens behov och den pedagogiska personalens behov.
Slutsatsen i resultatdiskussionen blir att elevhälsan och pedagogisk personal samverkar för att
kunna möta elevens mående och behov samt för att kunna erbjuda en tillgänglig lärmiljö. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Specialpedagog | en_US |
dc.subject | integrerade elever | en_US |
dc.subject | intellektuell funktionsnedsättning | en_US |
dc.subject | samverkan | en_US |
dc.subject | förutsättningar | en_US |
dc.title | Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan. | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |