• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.

Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för studien är kvalitativa livsvärldsintervjuer i enlighet med fenomenologisk teori. Den hermeneutiska vändningen, att en beskrivning också är en tolkning, avgjorde att valet av metod och teoretisk ansats föll på hermeneutiken och en fenomenologisk livsvärldsansats. Även hur en dialogisk öppenhet i ett hermeneutiskt förfarande kan bidra till att fördomar belyses bidrog till val av metod. Det huvudsakliga resultatet visar att det har betydelse för den specialpedagogiska professionen att få tid för samtal med kollegor och för reflektion. Det framkommer även att det är svårt att separera sig själv från tjänstemannen och att balansgången är hårfin men nödvändig. Studiens resultat visar också att av de specialpedagogiska perspektiv som tas upp framträder det relationella perspektivet tydligt hos alla deltagare.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74314
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
annotated-Elisabets-exarbete%20va%CC%8Aren%202022%20%28004%29%20slutversion-2.pdf (720.2Kb)
Datum
2022-11-28
Författare
Tyrenius, Elisabet
Nyckelord
livsvärld
människosyn
relationskompetens
specialpedagogik
fenomenologi
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV