• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige

The conquering of controversial issues - A didactic study regarding complications and possibilities of studying controversial issues in the Swedish RE classroom

Abstract
Projektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där framställning av nytt material skall ske i samarbete med religionskunskapslärare. Under avsnittet “befintligt material från Europarådet” kommer arbetet presentera det befintliga material som Skolverket hänvisar till vid hantering om kontroversiella frågor. Vars definition, avseende vad som utgör en kontroversiell fråga, är anpassad för att fungera utifrån en europeisk kontext. Avsnittet om tidigare forskning är uppdelat i två underrubriker. Varav den första redogör för olika definitioner av vad en kontroversiell fråga är, samt preciserar den definition som forskningsprojektet kommer utgå ifrån. Andra underrubriken redogör för hur lärare hanterar kontroversiella frågor vid undervisning. Arbetets projektbeskrivning består inledningsvis av en översikt av projektets olika steg, för att därefter delas in i fyra underrubriker: Urval, teoretisk utgångspunkt, metod och tidsplan. I avsnittet “urval” tydliggörs den urvalsmetod som skall ligga till grund för framtagningen av projektets empiriska material. I avsnittet för teoretisk utgångspunkt skall arbetet redogöra för ramfaktorteorin, vilken skall ligga till grund för inhämtning och analys av empirin. I metodavsnittet påvisas att arbetets olika steg är del i att besvara projektets frågeställningar. I tidsplanen så preciseras en tidsöversikt av projektets nio delar, för att där tydliggöra dels över hur lång tid projektet förväntas sträcka sig och dels hur tiden skall disponeras. Under avsnittet etiska överväganden redogör arbetet för de forskningsetiska principer som projektet skall tillgodose, samt hur arbetet ämnar uppfylla dessa principer. Arbetets sista avsnitt redogör för projektets betydelse och syftar till att visa på varför ett nytt stödmaterial för undervisning om kontroversiella frågor i religionskunskap är av största vikt.
Publisher
Göteborgs universitet
URI
https://hdl.handle.net/2077/74356
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
View/Open
Student Essay (735.2Kb)
Date
2022
Author
Antonsson, Axel
Gustafsson, Alexander
Keywords
Kontroversiella frågor
controversial issues
undervisning
ramfaktorer
action research
religionsdidaktik
Europarådet
konflikt
konflikthantering
fältarbete
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV