Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige
The conquering of controversial issues - A didactic study regarding complications and possibilities of studying controversial issues in the Swedish RE classroom
Sammanfattning
Projektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor
i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där
framställning av nytt material skall ske i samarbete med religionskunskapslärare.
Under avsnittet “befintligt material från Europarådet” kommer arbetet presentera det
befintliga material som Skolverket hänvisar till vid hantering om kontroversiella frågor. Vars
definition, avseende vad som utgör en kontroversiell fråga, är anpassad för att fungera utifrån
en europeisk kontext.
Avsnittet om tidigare forskning är uppdelat i två underrubriker. Varav den första
redogör för olika definitioner av vad en kontroversiell fråga är, samt preciserar den definition
som forskningsprojektet kommer utgå ifrån. Andra underrubriken redogör för hur lärare
hanterar kontroversiella frågor vid undervisning.
Arbetets projektbeskrivning består inledningsvis av en översikt av projektets olika
steg, för att därefter delas in i fyra underrubriker: Urval, teoretisk utgångspunkt, metod och
tidsplan. I avsnittet “urval” tydliggörs den urvalsmetod som skall ligga till grund för
framtagningen av projektets empiriska material. I avsnittet för teoretisk utgångspunkt skall
arbetet redogöra för ramfaktorteorin, vilken skall ligga till grund för inhämtning och analys
av empirin. I metodavsnittet påvisas att arbetets olika steg är del i att besvara projektets
frågeställningar. I tidsplanen så preciseras en tidsöversikt av projektets nio delar, för att där
tydliggöra dels över hur lång tid projektet förväntas sträcka sig och dels hur tiden skall
disponeras.
Under avsnittet etiska överväganden redogör arbetet för de forskningsetiska principer
som projektet skall tillgodose, samt hur arbetet ämnar uppfylla dessa principer. Arbetets sista
avsnitt redogör för projektets betydelse och syftar till att visa på varför ett nytt stödmaterial
för undervisning om kontroversiella frågor i religionskunskap är av största vikt.
Utgivare
Göteborgs universitet
Fil(er)
Datum
2022Författare
Antonsson, Axel
Gustafsson, Alexander
Nyckelord
Kontroversiella frågor
controversial issues
undervisning
ramfaktorer
action research
religionsdidaktik
Europarådet
konflikt
konflikthantering
fältarbete
Publikationstyp
other
Språk
swe