• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa

Abstract
Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där läraren är i centrum, undervisningen har även haft ett stort fokus på att lära ut tekniska färdigheter. Bunker och Thorpe introducerade ett nytt pedagogiskt angreppssätt för att lära ut spel på, som fick namnet Teaching Games for Understanding (TGfU). De menar att förståelse för spelets helhet bör föregå tekniskt lärande i spel. TGfU-modellen utgår från att elever lär sig bäst i och genom spelet. Syfte: Syftet med forskningsöversikten är att sammanställa den forskning som gjorts på TGfU:s effekter på motivation, tekniska och taktiska färdigheter, samt vad forskningen säger om implementering i relation till idrott och hälsa undervisning. Metod: Artiklar hittades i databasen SPORTDiscus. Sökorden “Teaching games for understanding”, TGfU, “Physical education”, PE, participant*, implementation, performance, intervention användes. 12 artiklar inkluderdes i arbetet. Resultat: TGfU har positiva effekter på elevers motivation. TGfU har positiva effekter på elevers förståelse för spelet och kan ha positiva effekter på elevers beslutsfattande. TGfU:s effekter på tekniska färdigheter är positiva, däremot är effekterna likvärdiga med ett traditionellt sätt att undervisa på. Avgörande för hur TGfU implementeras i undervisningen är lärares kunskap och erfarenhet av TGfU och andra pedagogiska modeller. Vidare framgår det att delar av TGfU används av lärare, däremot inte alltid på ett sätt som är förenligt med modellen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/74365
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (834.8Kb)
Date
2022
Author
Källén, Gustav
Stålhandske, Hampus
Zandén, Noel
Keywords
Idrott och hälsa
TGfU
implementering
effekter
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV