Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
Sammanfattning
Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa
undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där
läraren är i centrum, undervisningen har även haft ett stort fokus på att lära ut tekniska
färdigheter. Bunker och Thorpe introducerade ett nytt pedagogiskt angreppssätt för att lära ut
spel på, som fick namnet Teaching Games for Understanding (TGfU). De menar att förståelse
för spelets helhet bör föregå tekniskt lärande i spel. TGfU-modellen utgår från att elever lär
sig bäst i och genom spelet.
Syfte: Syftet med forskningsöversikten är att sammanställa den forskning som gjorts på
TGfU:s effekter på motivation, tekniska och taktiska färdigheter, samt vad forskningen säger
om implementering i relation till idrott och hälsa undervisning.
Metod: Artiklar hittades i databasen SPORTDiscus. Sökorden “Teaching games for
understanding”, TGfU, “Physical education”, PE, participant*, implementation, performance,
intervention användes. 12 artiklar inkluderdes i arbetet.
Resultat: TGfU har positiva effekter på elevers motivation.
TGfU har positiva effekter på elevers förståelse för spelet och kan ha positiva effekter på
elevers beslutsfattande. TGfU:s effekter på tekniska färdigheter är positiva, däremot är
effekterna likvärdiga med ett traditionellt sätt att undervisa på. Avgörande för hur TGfU
implementeras i undervisningen är lärares kunskap och erfarenhet av TGfU och andra
pedagogiska modeller. Vidare framgår det att delar av TGfU används av lärare, däremot inte
alltid på ett sätt som är förenligt med modellen.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022Författare
Källén, Gustav
Stålhandske, Hampus
Zandén, Noel
Nyckelord
Idrott och hälsa
TGfU
implementering
effekter
Publikationstyp
other
Språk
swe