Show simple item record

dc.contributor.authorLilja, Patric
dc.contributor.authorNyström, Samuel
dc.date.accessioned2022-12-05T13:11:42Z
dc.date.available2022-12-05T13:11:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74368
dc.description.abstractSyftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader mellan elevers negativa erfarenheter ur ett könsperspektiv, vilka faktorer som skapar skillnader, samt vilka följder som kommer av negativa erfarenheter inom ämnet. Studier visar att flickor i högre grad än pojkar upplever ämnet idrott och hälsa negativt. Faktorer som påverkar elevers erfarenheter är bland annat ålder, samt läraren i ämnet. Dessa faktorer påverkar elever olika utifrån könstillhörighet. Följderna av de negativa erfarenheter som uppstår på kort sikt är bland annat ångest, stress och oro, men det kan också leda till minskad fysisk aktivitet och sämre hälsa på lång sikt. Lektioners innehåll gynnar i regel pojkar, då tävlingsklimat och typiskt maskulina aktiviteter präglar dagens idrottslektioner. Att som lärare arbeta mot detta genom medvetenhet, samt ett positivt ledarskap där könsstereotyper utmanas och varje individ får möjlighet att lyckas med individuella mål är en nyckelfaktor i att förändra flickors negativa erfarenheter. Resultatet är därmed av intresse för lärare i ämnet idrott och hälsa. Då detta är ett viktigt ämne efterfrågar vi än mer forskning inom området.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectIdrott och hälsaen_US
dc.subjecterfarenheteren_US
dc.subjectnegativen_US
dc.subjectkönsperspektiven_US
dc.titleNegativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record