Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
Sammanfattning
Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter
inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader
mellan elevers negativa erfarenheter ur ett könsperspektiv, vilka faktorer som skapar
skillnader, samt vilka följder som kommer av negativa erfarenheter inom ämnet. Studier visar
att flickor i högre grad än pojkar upplever ämnet idrott och hälsa negativt. Faktorer som
påverkar elevers erfarenheter är bland annat ålder, samt läraren i ämnet. Dessa faktorer
påverkar elever olika utifrån könstillhörighet. Följderna av de negativa erfarenheter som
uppstår på kort sikt är bland annat ångest, stress och oro, men det kan också leda till minskad
fysisk aktivitet och sämre hälsa på lång sikt. Lektioners innehåll gynnar i regel pojkar, då
tävlingsklimat och typiskt maskulina aktiviteter präglar dagens idrottslektioner. Att som
lärare arbeta mot detta genom medvetenhet, samt ett positivt ledarskap där könsstereotyper
utmanas och varje individ får möjlighet att lyckas med individuella mål är en nyckelfaktor i
att förändra flickors negativa erfarenheter. Resultatet är därmed av intresse för lärare i ämnet
idrott och hälsa. Då detta är ett viktigt ämne efterfrågar vi än mer forskning inom området.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022Författare
Lilja, Patric
Nyström, Samuel
Nyckelord
Idrott och hälsa
erfarenheter
negativ
könsperspektiv
Publikationstyp
other
Språk
swe