Memorering och flöde. Analys av en instuderingsprocess
Abstract
I detta arbete har författaren dokumenterat och analyserat sin egen instuderingsprocess av stycket Toccata skrivet av Anna Ignatowicz-Gliñska. Arbetet tar utgångspunkt i att undersöka relationen mellan memorering och flöde samt när det är relevant att fokusera på flödet i en sådan process. Vidare ämnar författaren att utveckla sig i rollen som lärare åt sig själv genom att undersöka vilka parametrar som påverkar processen. För att dokumentera och sedan kunna analysera processen har processdagbok förts parallellt med videodokumentation av vissa övningspass.
Ett antal metoder som kommit att bli centrala för memoreringen utkristalliserades i processen vilka behandlas i arbetet. Genom det material som arbetet genererat har även kopplingar mellan memorering och flöde gjorts. Det ledde till att en övergripande beskrivning av en instuderingsprocess utformning kunde formuleras.
Flera slutsatser har dragits i arbetet gällande relationen mellan memorering och flöde, både hur de är beroende av varandra och hindrar varandra. Genom arbetet identifierades även ett antal parametrar som påverkar processen och som författaren bär med sig i framtida musicerande.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-12-06Author
Johansson, Lydia
Keywords
Memorering
Flöde
Instuderingsprocess
Marimba
Övning
Language
swe