Färre än 10 likes = ? En forskningsöversikt om sociala mediers påverkan på kroppsideal och undervisning bland ungdomar.
Abstract
Idrott och hälsa är ämnet som skolungdomar har mest extrema åsikter om. Antingen finner
många att det är det roligaste och mest givande ämnet som skolan erbjuder, eller så är det
raka motsatsen. Mycket av de negativa känslorna kopplade till idrott och hälsa grundar sig i
kroppsuppfattning gentemot kroppsidealet. Att tillägga är sociala medier, som numera är en
stor arena som konstant pumpar ut nya och ouppnåeliga kroppsideal som ungdomarna
försöker efterlikna genom extrema åtgärder. Givetvis är detta problematiskt och vi valde att
fördjupa oss i hur sociala medier påverkar ungdomars kroppsideal, samt hur vi som lärare
inom idrott och hälsa kan arbeta med det. Syftet med forskningsöversikten är att påvisa hur
sociala medier påverkar ungdomars kroppsuppfattning, samt hur lärare arbetar med detta
ämnet. En systematisk artikelsökning genomfördes i följande databaser: Education Research
Complete, ERIC, och SPORTDiscus. Vidare identifierades lämpliga artiklar vars resultat var
likt syftet och frågeställningarna. Resultatet konstaterar att sociala medier, tillsammans med
ungdomarna själva späder på ouppnåeliga kroppsideal vilket leder till en negativ kroppsbild
och allmän psykisk ohälsa. Vidare var resultatet på att lärare i idrott och hälsa bör vara
försiktiga när man undervisar om kroppsideal, då subjektiva åsikter från alla håll är olika,
samt att rätt ledarstilar är viktigt för att dra in elever vars kroppsbild är låg till
idrottslektionerna.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Bäcktorp, Christopher
Cvjetkovic, Marko
Larsson, Nils
Keywords
social media
kroppsideal
kroppsbild
undervisning
Publication type
other
Language
swe