• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Färre än 10 likes = ? En forskningsöversikt om sociala mediers påverkan på kroppsideal och undervisning bland ungdomar.

Sammanfattning
Idrott och hälsa är ämnet som skolungdomar har mest extrema åsikter om. Antingen finner många att det är det roligaste och mest givande ämnet som skolan erbjuder, eller så är det raka motsatsen. Mycket av de negativa känslorna kopplade till idrott och hälsa grundar sig i kroppsuppfattning gentemot kroppsidealet. Att tillägga är sociala medier, som numera är en stor arena som konstant pumpar ut nya och ouppnåeliga kroppsideal som ungdomarna försöker efterlikna genom extrema åtgärder. Givetvis är detta problematiskt och vi valde att fördjupa oss i hur sociala medier påverkar ungdomars kroppsideal, samt hur vi som lärare inom idrott och hälsa kan arbeta med det. Syftet med forskningsöversikten är att påvisa hur sociala medier påverkar ungdomars kroppsuppfattning, samt hur lärare arbetar med detta ämnet. En systematisk artikelsökning genomfördes i följande databaser: Education Research Complete, ERIC, och SPORTDiscus. Vidare identifierades lämpliga artiklar vars resultat var likt syftet och frågeställningarna. Resultatet konstaterar att sociala medier, tillsammans med ungdomarna själva späder på ouppnåeliga kroppsideal vilket leder till en negativ kroppsbild och allmän psykisk ohälsa. Vidare var resultatet på att lärare i idrott och hälsa bör vara försiktiga när man undervisar om kroppsideal, då subjektiva åsikter från alla håll är olika, samt att rätt ledarstilar är viktigt för att dra in elever vars kroppsbild är låg till idrottslektionerna.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74395
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (433.3Kb)
Datum
2022
Författare
Bäcktorp, Christopher
Cvjetkovic, Marko
Larsson, Nils
Nyckelord
social media
kroppsideal
kroppsbild
undervisning
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV