Lärares förebyggande arbete mot mobbning
Teacher’s preventive work against bullying
Sammanfattning
Uppsatsen handlar om det förebyggande arbetet mot mobbning i skolan. Syftet är därmed att
belysa hur några lärare engagerar sig i och förebygger mobbning i skolan. För att nå syftet
ställs följande frågor :
Vilken syn har lärarna på begreppet mobbning och vad för syn har lärarna om
konsekvenserna som mobbning orsaker den utsatta?
Vilka metoder använder lärarna för att förebygga mobbning i skolan?
Vilka egenskaper anser lärarna kännetecknar en mobbare och den som är utsatta för mobbning?
Den metod som används för att besvara frågeställningar i den här uppsatsen är
semistrukturerade intervju. Sex lärare intervjuades från två olika grundskolor. En tematisk
analys utförts sedan för att analysera den insamlade empirin. Resultatet visar att lärarna är
medvetna om vad mobbning innebär och hur man kan förebygga det på olika sätt. Dock skiljer
sig deras åsikter från forskarnas åsikter när det gäller de egenskaper som kan känneteckna en
person som mobbar och en person som riskerar att bli utsatt för mobbning. Från resultatet
framkommer det också att skolpersonalen inte använder de metoder som har presenterats i
Skolverkets hemsida. Däremot har skolpersonalen samma mål som Skolverket och forskarna i
den valda litteraturen har. Slutligen visar resultaten att det inte finns någon strategi som kan
lösa alla skolors konfliktsituationer utan att lärarna och skolan måste välja en förebyggande
strategi utifrån skolan och elevernas behov.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022-12-14Författare
Mohammad Zaman, Khatol
Nyckelord
Mobbning, Mobbare, förebyggande arbete, lärare, skola
Språk
swe