• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Statsvetenskapliga institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Statsvetenskapliga institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokratisk kompetens : om gymnasiet som demokratiskola

Abstract
Aktivt medborgarskap är ett ledord i svensk demokratipolitik. Jämlikt deltagande i politiken är ett annat. Skolan anförtros en viktig politisk roll i detta avseende. Läroplanen påbjuder att alla ungdomar på ett likvärdigt sätt skall förberedas till ett aktivt samhällsliv. Oavsett valet av gymnasieprogram ska alla förberedas till en samhällsroll som "ansvarskännande individer som aktivt deltar i yrkes- och samhällslivet", bland annat genom att läsa samma obligatoriska kurs i samhällskunskap. Men räcker det för att göra ungdomar jämlikt aktiva? Från tidig ålder socialiseras de enligt olika normer i sin uppväxtmiljö. De har dessutom olika intressen och talanger. De har också större möjligheter än någon tidigare generation att välja utbildning efter egna preferenser. I "Demokratisk kompetens. Om gymnasiet som demokratiskola" undersöks 2684 18-åriga gymnasisters inställning till aktivt medborgarskap. Utifrån analysen tecknas en bild av ungdomars demokratiska kompetens, som avslöjar stora skillnader mellan elever som valt olika utbildningsvägar i gymnasiet. Dessutom presenteras nya rön om hur två olika dimensioner av demokratisk kometens - politisk självförtroende och demokratikunskaper - påverkar synen på olika former av politiskt deltagande.
University
Göteborg University. Faculty of Social Science
Institution
Department of Political Science
URI
http://hdl.handle.net/2077/7455
Collections
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Statsvetenskapliga institutionen
  • Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
View/Open
Thesis (743.0Kb)
Date
2007
Author
Ekman, Tiina
Keywords
Democratic competence
Civic knowledge
Political efficacy
Political participation
Youth
School
Political socialisation
Political participation
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-89246-29-4
Series/Report no.
Göteborg studies in politics 103
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV