Now showing items 221-240 of 493

    • Designing Mobile Application Servers A Prototype Approach Applied to the Construction Industry 

      Ryding, Björn; Nilsson, Michel (2002)
      The use of mobile computing within in the construction industry is an emerging field within informatics and software engineering research. This thesis presents a system design of an application server, which is thought to ...
    • Mobilt Intranät Analys, design och utveckling av ett PDA-baserat system 

      Kuschel, Jonas; Bengtsson, Andreas; Andreasson, Niclas (2002)
      This master thesis is based on an empirical study in an organization regarding their use of an existing mobile intranet solution. Design implications are identified and used as guidelines for the development of a mobile ...
    • LEDER ANVÄNDNINGEN AV RATIONAL UNIFIED PROCESS TILL EN FÖRBÄTTRAD SYSTEMUTVECKLINGSPROCESS? 

      Johannesson, Mattias (2002)
      I dagens växande IT-samhälle med ständig förändring och överflöd av information, finns det idag ett problem i många organisationer och det är att de inte använder sig av någon gemensam systemutvecklingsmetod, utan de ...
    • IT-strategier i svenska landsting Medarbetarnas behov av en helhetssyn av verksamhetens IS/IT-resurser 

      Ljung, Sofie; Bergstedt, Maria (2003)
      Studien beskriver IT-strategier med inriktning på medarbetaren i vården. Syftet var att undersöka landstingens planering och förvaltning av IT och vår fråga var: Hur kommer medarbetarens behov av en helhetssyn av verksamhetens ...
    • OPEN SOURCE SOM AFFÄRSIDÉ PENGAR, POLITIK ELLER BARA PROGRAMVARA 

      Larsson, Mats (2003)
      Denna magisteruppsats presenterar resultatet av en etnografisk intervjustudie av fyra svenska företag. Den gemensamma nämnaren för företagen i studien är att de har Open Source som grund för sin verksamhet. Uppsatsen ...
    • Systemdesign i bekant miljö Med hjälp av SSM och Prototyping 

      Andersson, Jonas (2003)
      Detta arbete handlade om hur en prototyp och en kravspecifikation togs fram åt ett företag. Arbetet utfördes för att ta fram ett nytt användargränssnitt, vilket skulle ersätta och förlänga det redan befintligt gränssnittet. ...
    • Mobila Klubbkort Kan det påverka kundens lojalitet? 

      Tolf, Johanna; Olofsson, Linda; Evaldsson, Linda (2003)
      Problem Syftet med denna uppsats är att se ifall mobila tjänster kan påverka lojaliteten hos kunder som är medlemmar i kundklubbar. En sådan tjänst kan vara i form av ett mobilt klubbkort i kundens mobiltelefon. Metod ...
    • ITis ur elevperspektiv 

      Björkman, Inger (2003)
      This the’sis aim has been to study elementary school pupils experience of ITiS (information technology in the school). To investigate this essential interviews has been done with teachers and more careful questions have ...
    • Servicedemokr@ti -Internet som intermediär mellan medborgare och offentlig service 

      Larsson, Anders (2003)
      En ny form av demokrati håller på att utvecklas, vilken kallas för servicedemokrati. Med hjälp av informationsteknologin kan en infrastruktur för en ny demokratisk modell skapas, där man som medborgare utövar inflytande ...
    • Melior Elektronisk patientjournal En användbarhetsanalys ur ett användarperspektiv 

      Nilsson, Kristina (2003)
      Inom sjukvården datoriseras patientjournalen. Västra Götalandsregionen beslutade 1999 att regionens slutenvård skall arbeta i journalsystemet Melior 1.5. Det överordnade syftet med att införa datorbaserad informationshantering ...
    • Servicedemokr@ti - Internet som internmediär mellan medborgare och offentlig service 

      Larsson, Anders (2003)
      En ny form av demokrati håller på att utvecklas, vilken kallas för servicedemokrati. Med hjälp av informationsteknologin kan en infrastruktur för en ny demokratisk modell skapas, där man som medborgare utövar inflytande ...
    • Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business 

      Lind, Claes; Andersson, Fredrik (2000)
      Denna rapport presenterar en studie av e-Business kvalitativa karaktär och betraktar konceptet såsom en informationsmiljö av sociala och infoteknologiska förhållanden. Vi har skapat en modell för att studera denna miljös ...
    • Funktionalitet i en farmtida version av DisCo 

      Zetterfors, Daniel; Hansson, Björn; Axelsson, Joakim (2002)
      DisCo är ett webbaserat program som utvecklades på Högskolan i Trollhättan/Uddevalla och vars syfte är att hjälpa lärare i deras arbete genom att man där kan publicera kursmaterial och kommunicera med studenter. Systemet ...
    • WEB SERVICES Har Teknologin En Framtid? 

      Gustafson, Roxanna (2002)
      Ett nytt begrepp som dykt upp på senare tid är Web services. Denna teknologi består av tre olika standarder som tillsammans underlättar kommunikationen mellan olika system. Teknologin är avsedd både för intern användning, ...
    • Software development distributed across national borders - A Cace Study of Volvo IT 

      Ulvenlöv, Charlotta; Johansson, Anna (2002)
      Our study focuses on software development distributed across national borders, the case of Volvo IT. The question at issue is what challenges can appear in a system change process that takes place across national borders ...
    • Knowledge sharing, an infinite puzzle ... 

      Plantén, Anna; Larsson, Linda (2002)
      Immense changes in the business environment during the 90’s have lead to a focus on knowledge as a key issue for competitiveness. Many authors have recommended various tools for the creation, storage and dissemination of ...
    • Amigo - bildbaserad mobil instant messaging Design, utveckling och evaluering 

      Wridell, Ylva; Windt, Elisabeth; Fabersjö, Helena (2002)
      This master thesis aims to provide a new input option for instant messaging (IM) on mobile devices. To make this possible we developed Amigo. Amigo is a mobile instant messaging client for handheld computers that allows ...
    • Collaborative Games - Makes People Talk 

      Skårman, Johan; Larsson, Johan (2002)
      Our main purpose was to explore how teenagers used mobile face-to-face collaborative computer games. In this report we therefore describe the development and use of what we call mobile face-to-face collaborative computer ...
    • "Kojai?": Människors positionering i mobiltelfonsamtal 

      Leuchovius, Peter; Axelsson, Johan (2002)
      With an evolving technology with higher bandwidth, better positioning capabilities and more advanced devices the need for a killer application becomes evident for the mobile service providers. Services based on positioning ...
    • Learning and knowledge sharing in a networking environment 

      Winberg, Adam; Berg, Martin; Ahlström, Per (2002)
      This thesis addresses knowledge sharing and learning among mobile knowledge workers. The main focus is to study how mobile knowledge workers use knowledge sharing in their work and how these different knowledge-sharing ...