D-uppsatser: Recent submissions
Visas titlar 141-160 av 369
-
FRAMTIDEN FÖR MOBILA SPEL TEKNOLOGI – SPELAREN – AFFÄRSMODELLER
(2003)Denna uppsats syftar till att utreda hur framtiden ser ut för mobila spel med avseende på den underliggande teknologin, marknaden samt affärsmodellerna och de aktörer som agerar i dessa. Vi tror att den starkaste aktören ... -
EN HOLISTISK SYN PÅ KUNDRELATIONER Riktlinjer för utvecklande av kundrelationer med hjälp av IT
(2003)Denna uppsats söker belysa hur företag kan bli konkurrenskraftiga genom att arbeta aktivt med kundrelationer med hjälp av IT. Frågan som ställdes var: Vad bör företag beakta, såväl organisatoriskt som tekniskt, när de vill ... -
TILLGÄNGLIGHETSGUIDEN En medborgarguide för funktionshindrade
(2003)Demokratiska rättigheter, konkretiserade genom demokratiska handlingar, är för de flesta något självklart, men för funktionshindrade finns vissa brister förknippade med möjligheterna att utnyttja dem. Brister som rör ... -
Utveckling och utvärdering av metod för kritisk granskning av e-post kommunikation inom multinationella företag
(2003)Multinationella företag med kontor över stora delar av världen är inte ovanligt i dagens samhälle. Dessa företag har ofta anställda med olika kulturella bakgrunder och olika värderingar. Sådana olikheter kan skapa problem ... -
Informationsteknologi i vardagen - den intelligenta tvättstugan
(2003)De senaste generationerna har vi tillhört en kultur som har fått ont om tid. Konsten att frigöra tid är nyckeln till framgång i den mobila verkligheten. Vad som behövs är IT som dels stödjer oss i arbetslivet, dels IT som ... -
Samtida Systembyten Globalt inom Biltillverkningsindustrin
(2003)Ett sätt att betrakta en organisation är att den ständigt är under förändring och utveckling. Sådana förändringar kan vara av mindre eller större strategisk betydelse som t.ex. systembyten. Oavsett om systembytet är ... -
Instant Messaging Synkron textkommunikation i datorbaserad distansutbildning
(2003)Väl fungerande kommunikation är en förutsättning för att datorbaserad distansutbildning skall vara genomförbar. I denna uppsats undersöker vi på ett teoretiskt plan möjligheten att införa Instant Messaging (IM) i den miljön. ... -
Vet du vad CRM är? Granskning av CRM från Teorin, genom Sveriges Internet baserade CRM Mot ett Förslag på en Metod för Effektiv CRM Utveckling
(2001)Denna uppsats handlar om en studie som utfördes för att kartlägga CRM - Customer Relationship Management. CRM är dagens trendiga koncept för effektiv hantering av kundrelationer. Studien genomfördes från teorin, genom ... -
EXPLORING THE USE OF AMBIENT INFORMATION DISPLAYS Designing and Evaluating Informative Art
(2003)The use of and interaction with computers does not necessarily have to look like it does today. This thesis explores a field of alternative views on what computers can look like and how they can be used, especially ... -
BESTÄLLARKOMPETENS I FOKUS - tolv kompetenser för en framgångsrik IT-outsourcing
(2003)Beställarkompetens är en betydande faktor för en framgångsrik outsourcing. Traditionellt har IT setts som enbart ett stöd till affärsverksamheten men ses numera som en strategisk resurs. Detta medför att IT-outsourcing ... -
Digital autenticering - en del av e-demokrati
(2003)Dagens samhälle går allt mer mot att vara ett informationssamhälle. Inga viktiga beslut sker idag utan att man först införskaffat tillräckligt med information; den har blivit en hårdvaluta och kritisk resurs. För att våga ... -
LEDARSKAPETS BETYDELSE I SAMORDNAD UTVECKLING Samordnad organisationsutveckling genom lärande
(2003)I vår studie analyserar och presenterar vi olika idéer och fakta som rör de förhållanden som bör råda mellan ledarskap och samordnad organisationsutveckling. Med organisationsutveckling menar vi kompetens- informationssystems-, ... -
KURSADMINISTRATIVT SYSTEM Varför blev det en framgång på Handelshögskolan?
(2003)Sedan några år tillbaka har Göteborgs universitet, och då i synnerhet Handelshögskolan, arbetet med att förbättra sin informationshantering med hjälp av Internet. Alla personer som berörs av Handelshögskolans verksamhet ... -
KUNSKAPSDELNING I NÄTVERKSFÖRETAG
(2003)Organizations that create competitive advantages through knowledge and creativity become more common. As a result new organization structures and working qualities among individuals are sought. One of those new organization ... -
Nyttjandet av en Intranätportal – en användarstudie på SCA Hygiene Products
(2003)Informationshantering är i dagens organisationer av allt större vikt, detta för att bibehålla sin konkurrenskraft på en dynamisk och alltmer global marknad. Dessa ökade krav på hantering av information och kunskap har lett ... -
Interaktionsdesign i Flygtrafikledning
(2003)Flygtrafikledning är en tidskritisk verksamhet som präglas av ett långtgående säkerhetstänkande. Den äger rum i en komplex verksamhet som påverkas av flera faktorer vilket försvårar kontrollarbetet. I syfte att förstå de ... -
Kontanta elektroniska betalningssystem för Internet
(2003)Most payment systems that are used on the Internet today are analogous to payment systems from the physical world, where payment with cash is the most widespread payment method. For Swedish Internet commerce the dominating ... -
Are SQL Server, DB2, and Oracle really relational?
(2003)Today, we have a huge quantity of information in the world. The development of information systems makes it possible to manage our needs. Database Management Systems (DBMS) have played a great role in the success of ... -
”Läs och kommentera!” - om feedback på dokumentation vid systemutveckling
(2003)Dokumentation är en grundläggande artefakt som framställs under systemutvecklings processen och dess betydelse betonas ofta. Uppsatsens syfte var att studera och diskutera den kommunikation och interaktion som sker i form ... -
Mobila IT-tjänster för kollektivtrafiken utformade efter den enskilde resenärens behov
(2003)As a result of an increasing car usage, people nowadays face congestion and traffic jams on a daily basis. To oppose this negative trend, public transport companies have to figure out ways to attract more car users. In ...