• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programmet för personal- och arbetslivsfrågor(-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programmet för personal- och arbetslivsfrågor(-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attraktionskraft vid rekrytering av tjänstemän. En jämförande studie av rekryteringsprocessen i tre företag

Sammanfattning
Studien är genomförd på uppdrag av Nordic Insurance & Benefits AB. Den är avsedd att bidra till kunskap vid utveckling av ett system som ska kunna ge såväl arbetsgivare som arbetstagare, överblick samt förenkla administration, av varje medarbetares individuella belöningssystem. Kunniga och engagerade medarbetare är för många företag det allra viktigaste konkurrensmedlet och det blir alltmer betydelsefullt att attrahera, motivera och behålla dessa personer. Syftet med studien var därför att undersöka vilka förutsättningar som är viktiga för att ett företag i en rekryteringsprocess skall attrahera dessa medarbetare. Vi undersökte också hur företagskulturen användes och uppfattades vid rekryteringen samt hur den bild som fördes fram i platsannons och vid intervjuer, överensstämde med verkligheten. I genomförandet har vi använt oss av kvalitativ metod innefattande tolv intervjuer, litteratur-fördjupning och dokumentanalys. Respondenterna är tjänstemän och studien genomfördes på tre företag inom tillverkningsindustri, bankväsende samt transport och logistik. Den teoretiska referensramen utgjordes av omvärldsfaktorer och organisatoriska förutsättningar. Resultatet visade att möjligheter till karriär, balans mellan arbetsliv och privatliv, trygghet och arbetets karaktär var attraherande. Det var också betydelsefullt att bilden som fördes ut i rekryteringsprocessen, där företagskulturen hade en central roll, överensstämde med indi-videns upplevelse av det nya arbetet, för att detta skulle leda till en positiv upplevelse och verka attraherande.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/84
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
2004_Attrakationskraft.pdf (521.1Kb)
Datum
2004
Författare
Ericsson, Anna-Maria
Wedebrand, Annika
Nyckelord
rekrytering
tjänstemän
belöningssystem
företagskultur
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV