Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Now showing items 361-380 of 2331
-
Lärares syn på rättstavning och rättning – När, hur och varför?
(2013)Sammanfattning Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) uppmärksammat att rättstavning är något som kan uppfattas som svårt för eleverna. Vi vill därför inför vår kommande yrkesutövning få en större inblick i ... -
Autentiska texter i spanskundervisningen. En kvalitativ undersökning om fem spansklärares syn på att använda autentiska texter.
(2013)Vårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texter i spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska ... -
Högläsning som pedagogiskt verktyg
(0000)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevers språkinlärning samt hur högläsning kan användas för att stärka och lyfta fram såväl ... -
Genusrelaterat arbete- en del av skolans verksamhet? - En intervjustudie kring rektorers syn på genusfrågor
(2013)Sammanfattning Av våra erfarenheter att döma får genusfrågan liten plats i skolans verksamhet idag, trots att läroplanen föreskriver ett arbete med detta. Vårt syfte med denna rapport är därför att belysa hur och i vilken ... -
Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur
(2013)Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke- svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras består av ... -
Läraren – Och den mångkulturella skolan
(2013)Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation i den mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det ... -
Lek eller allvar? En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om att arbeta med estetiska läroprocesser på gymnasiet HT 2012
(2013)Frågeställningar: Arbetar lärarna med estetiska läroprocesser i sin undervisning? I så fall hur? Varför arbetar/arbetar inte lärarna med estetiska läroprocesser i undervisningen? Metod: Metoden som använts är kvalitativ ... -
Lärares (o)kunskap om formativ bedömning - en kvalitativ innehållsanalys
(2013)Vårt syfte har varit att undersöka om formativ bedömning används av lärare i Sveriges skolor och hur lärare motiverar sitt val av bedömningsform. För att ta reda på det har vi gjort en kvalitativ innehållsanalys av fem ... -
Att se likheter i våra olikheter, En jämförandestudie av mångkultur i Göteborg och New York
(2013)Sammanfattning: Föreliggande arbete är en jämförelsestudie mellan förskolor i Göteborg och New York. Syftet är att ta reda på vilka arbetsätt pedagoger i New York använder sig av i arbetet med mångkultur och på vilka sätt ... -
Lärares syn på lärande - och att använda museum som alternativ lärandemiljö
(2013)Sammanfattning: Vårt syfte är att undersöka lärares syn på lärande, genom att utgå från deras syn på museum som alternativ lärandemiljö. Vi har i undersökningen intervjuat nio historielärare som undervisar på högstadiet i ... -
Kvinnor på sjöbefälsutbildningar - Varför så få? En kvalitativ undersökning av kvinnliga sjöbefälsstudenters upplevelser av sin utbildning
(2012)Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete har varit att belysa och uppmärksamma en utbildning som kännetecknas av en ojämn fördelning av män och kvinnor. Vår utgångspunkt har varit att det är problematiskt med ... -
Reggio Emilia i svenska grundskolan
(2010)Sammanfattning: Syftet med den här studien är att ta reda på hur ett antal lärare som är inspirerade av Reggio Emilias filosofi resonerar kring elevers lärande och vad dessa lärare anser vara goda lärandesituationer. Syftet ... -
Karius och Bactus in Cambodia
(2010)Pupose and questions The purpose of this study is to make a research of the pedagogical methods that are used by the dentist Karin Jonsson to teach poor children about dental care. I will also examine what the main ... -
Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper
(2010)Huvudfrågor - Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer? - Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång? Metod och material Fyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen ... -
Läxa är bara läxa bara.
(2010)Syftet med studien är att problematisera läxan och dess funktion och undersöka hur elever erfar läxa i relation till lärande inom skolämnena svenska och engelska. Frågeställningen som studien utgår ifrån är vad och hur ... -
Räck upp en hand ni som tappat en tand.
(2010)Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva pedagogers arbete i förskoleklass med fokus på lek, lärande och socialt samspel på två skolor i två olika stadsdelar. De frågeställningar jag utgår ifrån är: - Hur ... -
Förskolans skriftspråkliga miljö – en kvalitativ studie om hur pedagoger kan arbeta stimulerande och inspirerande för de yngre barnen
(2010)Syfte Studiens syfte är att genom tidigare forskning och empiri söka teorier och metoder om hur pedagogen kan arbeta för att stimulera barnen till skriftspråklig medvetenhet samt utveckla en stimulerande och inspirerande ... -
Pedagogen och leken i förskolan
(2012)Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egen delaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor. Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i ... -
”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012)Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning? Vad de har för tankar kring ... -
Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever
(2012)Sammanfattning Vi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar till sångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av ...