IKEA:s företagskultur ur ett internationellt perspektiv. Enhetlig och svensk eller differentierad och mångkulturell?
Sammanfattning
Genom globaliseringen i världen kan företag idag, i högre utsträckning än förr, expandera på världsmarknaden. Samtidigt har företagskultur, som styrmedel för att ena personalen, uppmärksammats inom företagsvärlden de senaste decennierna. Dessa båda faktorer kan tillsammans innebära att internationella företag vill bedriva en enhetlig företagskultur över nationsgränser. En sådan strategi kan dock innebära problem, då det i företagsvärlden visat sig att människor med olika kulturella bakgrunder ibland haft svårigheter att förstå och samarbeta med varandra. Då IKEA är ett internationellt företag som betonar både företagskulturen och sitt svenska ursprung, ansågs företaget vara intressant att studera i detta sammanhang. Syftet med uppsatsen var att undersöka om IKEA:s företagskultur är enhetlig ur ett internationellt perspektiv. För att uppnå detta formulerades följande frågeställningar: (1) Vilka komponenter består IKEA:s officiella företagskultur av?; (2) Hur upplever anställda i Sverige, Frankrike, Kanada, Storbritannien och Singapore IKEA-kulturen?; (3) Går det att hänvisa ovan nämnda anställdas upplevelser till deras respektive nationella kultur? För att kunna besvara frågeställningarna och uppnå syftet användes tre förfaringssätt inom det kvalitativa metodområdet. Den övervägande delen av uppsatsen utgjordes av en forskningsöversikt, en mindre del byggde på intervjuer med medarbetare från IKEA samt en dokumentanalys med interna dokument från IKEA som rörde företagskulturen. Resultatet tolkades som att IKEA:s företagskultur inte kan ses som enhetlig ur ett internationellt perspektiv. Detta då den upplevdes och efterlevdes på olika sätt av anställda från olika länder. Orsaken till de differentierade upplevelserna tolkades bero dels på de anställdas nationella tillhörighet, och dels på IKEA-kulturens karaktär som visades sig vara svår att efterleva på ett enhetligt sätt.
Samlingar
Datum
2004Författare
Feldt, Lisa
Nyckelord
IKEA
företagskultur
nationell kultur
kultur
Språk
sv