Förändring mot kulturellt ideal
Sammanfattning
Organisationskultur är ett konkurrensmedel som är svårt att kopiera och
som har fått betydande vikt i organisationers strävan mot bättre resultat.
Att driva en kulturell förändring leder till problem, inte minst på grund av
att organisationskulturbegreppet är abstrakt.
Min studie är inriktad på att undersöka hur ledningen på If Industri, med
utgångspunkt från nuvarande kultur, ska lyckas skapa motivation till en
planerad förändring av organisationskulturen. Syftet med studien är därav
att kartlägga nuvarande organisationskultur utifrån utarbetad idealkultur.
Dessutom ska studien undersöka hur medarbetarna upplever att
motivation kan skapas. Inom studiens ramar problematiseras begreppet
kultur och möjligheterna att medvetet förändra en organisationskultur. Ett
resonemang drivs även kring behovet av att skapa motivation för att
kunna implementera idealkulturen.
Studien har en teoretisk problemanalys kring begreppen kultur,
förändring samt motstånd och motivation. En kombinerad
problemanalysmodell har skapats av dessa begrepp. Studiens empiri
baseras på granskning av interna dokument, en intervju med representant
från ledningen samt intervjuer med fem medarbetare.
Studien visar att upplevelsen av dagens organisationskultur inom If
Industri är splittrad, och så även synen på huruvida en
organisationskultur medvetet kan förändras. If Industris ledning bör inte
eftersträva att motivera samtliga medarbetare. Motståndet mot den
kulturella förändringen ska elimineras genom att ledningen talar till
medarbetarna genom yttre faktorer. Motivation skapas genom att istället
relatera till medarbetarnas inre faktorer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008-01-24Författare
Tydén, Frida
Nyckelord
Kultur
Organisationskultur
organisationsförändring
förändringsmotstånd
motiavation
Förändringsmotivation
Språk
swe