LÄRANDE I EXTREME PROGRAMMING
Sammanfattning
Ett antal enklare och mer flexibla utvecklingsmetoder har fått stor uppmärksamhet under senare år. En av dessa, Extreme Programming (XP), har tillämpats både inom akademiska och icke-akademiska miljöer. I denna
uppsats undersöks var lärande och lärandeprocessen har förekommit i dessa tillämpningar i syfte att skapa förutsättningar för förbättringar av XP som metod för både lärande och systemutveckling. För denna litteraturstudie har en strukturerad metod använts med utgångspunkt i
artiklar från två ledande vetenskapliga konferenser. Resultatet visar både skillnader och likheter i hur lärande uppstår i akademiska och ickeakademiska
tillämpningar av XP. I akademiska tillämpningar uppstår lärande i aktiviteter som stöttar kommunikation mellan studenter, men också aktiviteter som tydligt minskar komplexitet och hjälper studenter att bättre förstå programmering och systemutveckling. Inom icke-akademiska
tillämpningar är komplexitetsminskning och kommunikation också viktigt, men framför allt i kundnära aktiviteter. Sammanfattningsvis
rekommenderas att XP utvecklas och att lärande ytterligare betonas i metoden för att förbättra lärande i fler och mer varierade tillämpningar.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Elvheim, Martin
Nyckelord
Extreme Programming
Lärande
Lärandeprocess
Språk
sv