• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Frivilliga personalupplysningar. Skiljer sig upplysningarna som lämnas i årsredovisningen gentemot dem som lämnas på hemsidan?

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: Den traditionella redovisningen tillgodoser inte intressentens informationsbehov då aktivering av humankapital inte är möjligt. Företagen kompenserar bristen på värdering av humankapital i de finansiella rapporterna genom att lämna flertalet frivilliga upplysningar om personalen i sina årsredovisningar. Tidigare studier har valt att fokusera på rapporteringen av personalupplysningar i årsredovisningarna. Idag utgör bolagens hemsida det största mediet. Att enbart studera årsredovisningar kan därför tänkas ge en bristfällig bild av den information som bolagen faktiskt kommunicerar ut till sina intressenter. Syfte: Uppsatsens primära syfte är att urskilja om upplysningar om humankapital, vad gäller slag och mängd, skiljer sig åt mellan företagens årsredovisningar och deras hemsidor. Avgränsningar: Samtliga tvingande upplysningar har exkluderats i studien. Metod: I uppsatsen har totalt 14 företag i industri- och materialbranschens årsredovisningar och hemsidor studerats. För att kunna kvantifiera informationen har en innehållsanalys gjorts. Utifrån observationerna har en analys gjorts med hjälp av statistiska modeller. Förhållandet mellan kommunikationsmedlem har även sammanställts i en indextabell. Slutsatser: Studien visar att bolagen lämnar i stort sett lika mycket frivilliga upplysningar om sin personal i årsredovisningen som på hemsidan. Upplysningarnas slag skiljer sig däremot mellan medierna. Upplysningarna på hemsidan överensstämmer mest med de upplysningar som lämnas i de icke-reviderade delarna av årsredovisningen. Vidare visar undersökningen att det finns skillnader mellan industri- och materialbranschen samt att frivilliga personalupplysningar på hemsidan främst riktar sig till nuvarande och blivande anställda. Förslag till vidare forskning: Ett förslag till fortsatta studier är ta fram ett policydokument för redovisning av frivilliga personalupplysningar. Dokumentet skulle ha för avsikt att öka jämförbarheten mellan företagen. Efter att policydokumentet utformas skulle detta kunna testas på ett antal SME:s, samtidigt som analytiker- och en ägartestpanel, fick uttala sig om fördelarna och nackdelarna med dokumentet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9605
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
07-08-44M.pdf (513.6Kb)
Datum
2008-02-27
Författare
Hervéus, Lina
Jäderberg, Ylva
Vahlberg, Karin
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-44M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV