• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

Sammanfattning
Problemformulering Vad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon? Hur arbetar förskolan med litteratur? Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut? Syfte Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under flera vfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, i väntan på lunchen osv. Jag vill ändra detta tänkesätt genom att lyfta fram varför litteratur har en viktig plats i förskolan och hur den bör ta större plats. Jag grundar mitt arbete i Maj Asplund-Carlssons forskning om förskolans dolda kanon. Metod och Material Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med verksamma pedagoger inom förskolan. Även en mailintervju genomfördes med en bibliotekarie. De intervjuade hade en direkt anknytning till litterärt arbete i förskolan. Resultat Resultatet visar att förskolan till stor del följer förskolans dolda kanon. Den nyetablerade uttalade kanon visade sig desto mindre i förskolorna. Det läsfrämjande arbetet i förskolan underlättas genom samarbete med biblioteket. Detta har skett främst genom olika läsfrämjande projekt i Göteborgs kommun. Samtliga informanter ser arbetet med litteratur i förskolan som viktigt och de förskolor som har inlett ett samarbete med bibliotek anser att det är givande. Betydelse för läraryrket I förskolan behöver barnen bli stimulerade till läsning genom bred och språkligt utmanande litteratur. Detta ställer krav på pedagogen i förskolan som bör fördjupa sig inom barnlitteraturen. En viktig hjälp i detta arbete är bibliotekarien som med sin kunskap om litteratur kan hjälpa pedagogen till ett brett bokbestånd.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9703
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1080-007.pdf (454.6Kb)
Datum
2008
Författare
Elisabeth Mohlén
Nyckelord
Kanon
Förskolans dolda kanon
Förskolans uttalade
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV