Från Pippi till Pulvret Förskolans dolda kanon i teori och praktik
Sammanfattning
Problemformulering
Vad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?
Hur arbetar förskolan med litteratur?
Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?
Syfte
Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under flera
vfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, i
väntan på lunchen osv. Jag vill ändra detta tänkesätt genom att lyfta fram varför litteratur har en viktig plats i
förskolan och hur den bör ta större plats. Jag grundar mitt arbete i Maj Asplund-Carlssons forskning om
förskolans dolda kanon.
Metod och Material
Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med verksamma pedagoger inom förskolan. Även en mailintervju
genomfördes med en bibliotekarie. De intervjuade hade en direkt anknytning till litterärt arbete i förskolan.
Resultat
Resultatet visar att förskolan till stor del följer förskolans dolda kanon. Den nyetablerade uttalade kanon visade
sig desto mindre i förskolorna. Det läsfrämjande arbetet i förskolan underlättas genom samarbete med
biblioteket. Detta har skett främst genom olika läsfrämjande projekt i Göteborgs kommun. Samtliga
informanter ser arbetet med litteratur i förskolan som viktigt och de förskolor som har inlett ett samarbete
med bibliotek anser att det är givande.
Betydelse för läraryrket
I förskolan behöver barnen bli stimulerade till läsning genom bred och språkligt utmanande litteratur. Detta
ställer krav på pedagogen i förskolan som bör fördjupa sig inom barnlitteraturen. En viktig hjälp i detta arbete
är bibliotekarien som med sin kunskap om litteratur kan hjälpa pedagogen till ett brett bokbestånd.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Elisabeth Mohlén
Nyckelord
Kanon
Förskolans dolda kanon
Förskolans uttalade
Språk
sv