Skapande verksamhet - ett av matematikens många ansikten
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att lyfta fram arbetssätt där man kan bedriva matematikundervisning med kreativa skapande inslag.
Vi vill även studera en yrkesverksam pedagog som bedriver en undervisning som är aktuell inom ramen för vår
rapports intresseområde.
Frågeställningar
Vad finns det för möjligheter att integrera matematik med skapande verksamhet?
Vad säger tidigare forskning om matematik och skapande verksamhet, och sambanden mellan dem?
Hur ser en Waldorflärares arbetssätt ut, och hur motiveras det?
Metod och material
Vi har gjort en reflexiv och kvalitativ intervjustudie på en Waldorfskola, därmed har vi gått in och gjort en
tolkning av svaren efter intervjun. Vi har haft öppna frågor som utgångspunkt inför intervjun och även använt
oss av följdfrågor för att få djup i svaren. Svaren använde vi som underlag för att visa på ett alternativt arbetssätt,
men även ett sätt att se på undervisning och ämnesintegrering.
Resultat
Genom intervjun har vi kunnat påvisa ett arbetssätt som tar tillvara på kreativiteten och verklighetsanknytningen
i matematikämnet. Vi har funnit stöd i litteraturen för att en integrering av matematik och skapande verksamhet.
Slutsats
Litteratur och undersökningar har visat på behovet av en varierad matematikundervisning, eftersom många
elever i dagens skola upplever matematikämnet som abstrakt och svårt. Undervisningssituationer där eleverna får
ett kreativt och praktiskt möte med matematiken ger möjligheter till en vidare förståelse för ämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Emma Boqvist
Anna Melin
Keywords
Matematik
skapande verksamhet
ämnesintegrering
Language
sv