• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande verksamhet - ett av matematikens många ansikten

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte är att lyfta fram arbetssätt där man kan bedriva matematikundervisning med kreativa skapande inslag. Vi vill även studera en yrkesverksam pedagog som bedriver en undervisning som är aktuell inom ramen för vår rapports intresseområde. Frågeställningar Vad finns det för möjligheter att integrera matematik med skapande verksamhet? Vad säger tidigare forskning om matematik och skapande verksamhet, och sambanden mellan dem? Hur ser en Waldorflärares arbetssätt ut, och hur motiveras det? Metod och material Vi har gjort en reflexiv och kvalitativ intervjustudie på en Waldorfskola, därmed har vi gått in och gjort en tolkning av svaren efter intervjun. Vi har haft öppna frågor som utgångspunkt inför intervjun och även använt oss av följdfrågor för att få djup i svaren. Svaren använde vi som underlag för att visa på ett alternativt arbetssätt, men även ett sätt att se på undervisning och ämnesintegrering. Resultat Genom intervjun har vi kunnat påvisa ett arbetssätt som tar tillvara på kreativiteten och verklighetsanknytningen i matematikämnet. Vi har funnit stöd i litteraturen för att en integrering av matematik och skapande verksamhet. Slutsats Litteratur och undersökningar har visat på behovet av en varierad matematikundervisning, eftersom många elever i dagens skola upplever matematikämnet som abstrakt och svårt. Undervisningssituationer där eleverna får ett kreativt och praktiskt möte med matematiken ger möjligheter till en vidare förståelse för ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9709
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1190-03.pdf (252.2Kb)
Datum
2008
Författare
Emma Boqvist
Anna Melin
Nyckelord
Matematik
skapande verksamhet
ämnesintegrering
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV