Visa enkel post

dc.contributor.authorLudwig Wixtrömswe
dc.contributor.authorJonas Wassmanswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:45Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:45Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9713
dc.description.abstractSyfte och frågeställning Syftet med det här arbetet är att få en bild av hur leken används som ett pedagogiskt verktyg inom förskola, förskoleklass och lågstadiet. Vi ville undersöka hur leken används inom pedagogiken i de olika verksamheterna. Metod Undersökningen genomfördes genom att observera barns lek i förskolan, förskoleklassen och skolan där kritiska händelser dokumenterades med hjälp av observationsscheman. Observationerna tillsammans med djupintervjuer av tre pedagoger som samtliga arbetar med barn i de åldrarna som vi observerade utgör materialet för arbetet. Resultat Leken som pedagogiskt verktyg förekom i väsentligt högre utsträckning i förskolan och förskoleklassen än i skolklassen. Den pedagogiska leken är ständigt närvarande i förskolan. I förskoleklassen är den i huvudsak begränsad till lektionstid medan rasterna är ämnade för fri lek. Den lek vi observerat i skolan bedrevs i huvudsak på rasten och i regel utan ett medvetet riktat lärandesyfte. Samtliga pedagoger ansåg att lärande var möjligt genom leken, dock var de exempel som gavs förknippade med sociala kompetenser och fysisk utveckling snarare än teoretiskt kunskapande. De intervjuade pedagogerna var av den åsikten att förutfattade meningar i hög grad styr hur närvarande leken är i de olika verksamheterna. Den pedagogiska utmaningen är som vi ser det att våga använda leken som ett pedagogiskt verktyg även då det gäller att lära ut traditionella skolämnen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLekswe
dc.subjectKunskapandeswe
dc.subjectFörskolanswe
dc.subjectFörskoleklassswe
dc.subjectLågstaswe
dc.titlePedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärandeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post