På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning
Sammanfattning
Vi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att det
finns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. Hur kan man koppla samman läs- och skrivundervisningen
med estetiska ämnen?
Syftet med arbetet är att undersöka hur Reggio Emilia-inspirerade skolor arbetar med läs- och
skrivundervisningen jämfört med skolor utan specifik inriktning. Vilka likheter och skillnader finns det i synsätt
när det gäller den fysiska miljön, arbetsmaterialet och pedagogens arbetsmetoder?
För att få besvara frågeställningarna använde vi oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger vardera på de
olika skolorna, två förskollärare och två lärare för tidigare åldrar. Vi gjorde därutöver deltagande observationer
för att kunna relatera intervjusvaren till vad vi kunde observera i verksamheten. Vi valde att jämföra
verksamheter i Hisings Kärra och Kortedala. Hisings Kärra valde vi eftersom de har ett politiskt uppdrag att
arbeta med inspiration av Reggio Emilia-filosofin, i alla förskolor och skolor. Det jämförande exemplet,
verksamheten i Kortedala, valde vi därför att vi har en kontakt där.
En viktig slutsats i arbetet är att det finns stora skillnader mellan pedagogernas syn på lärande som grundar sig i
olika lärandeteorier. Synen på de estetiska ämnena som ett verktyg i läs- och skrivundervisningen varierar
mellan de olika verksamheterna. Likheterna mellan verksamheterna och alla pedagogerna är att läs- och
skrivundervisningen grundar sig till största delen i den syntetiska metoden. Tanken att det är viktigt att fokusera
på barnens lust och motivation vid läs- och skrivundervisningen har alla pedagoger gemensamt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Helen Brandin
Karin Andersson
Nyckelord
läs- och skrivundervisning
Reggio Emilia
estetis
Språk
sv