• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Myror i brallan" En studie om lärares arbete med barn med koncentrationssvårigheter

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar Syftet var att undersöka hur lärare i förskolor och i grundskolans tidigare år uppfattade begreppet koncentrationssvårigheter och hur de ansåg att det kan yttra sig. Men också att undersöka vilka resurser lärarna hade tillgång till samt hur dessa lärare arbetade med barn som har koncentrationssvårigheter. Frågeställningar: · Vilka uppfattningar har lärarna om vad koncentrationssvårigheter är? · Hur anser lärarna att koncentrationssvårigheter kan yttra sig? · Hur arbetar lärarna i förskolor och i grundskolans tidiga år med elever som har koncentrationssvårigheter? · Vilka resurser har lärarna tillgång till? Resultat och relevans för läraryrket Koncentrationssvårigheter kunde yttra sig genom att elever hade svårt att sitta stilla samt svårt att koncentrera sig på det skolarbete som gällde. Det kunde även vara att elever inte kunde ta instruktioner eller i allmänhet inte följde med vid genomgångar. Koncentrationssvårigheter kan skiljas åt genom primära och sekundära koncentrationssvårigheter. Lärarna ansåg det viktigt att man arbetar på ett individanpassat sätt. Man ska utgå från varje elevs förutsättning och tillmötesgå eleven utifrån deras villkor. Det viktiga är inte hur en elev lär sig utan att eleven lär sig. De resurser lärarna hade tillgång till var specialpedagoger eller speciallärare, men även andra specialister som fanns att tillgå i stadsdelen. Vi ansåg studien viktig då det idag ställs krav på att lärare ska kunna bemöta alla elevers olikheter. Men även för att lärare bör känna till de olika typer av koncentrationssvårigheter som finns, då deras bemötanden med elever ska ske på olika sätt. Metod och material Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare som alla arbetade med barn i de yngre åldrarna. Intervjuerna var av ostrukturerad karaktär och ordningsföljden på våra frågor var i förväg bestämda. Efter alla intervjuer samlades materialet in och vi sammanställde svaren utifrån vårt syfte och våra frågeställningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9732
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2480-05.pdf (163.5Kb)
Datum
2008
Författare
Johanna Moberg
Linda Svanberg
Nyckelord
Koncentrationssvårigheter
"en skola för alla"
sp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV