Mellan styrdokument och praktik - demokrati i skolan
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förhållandet mellan praktik och läroplan ser ut
när det gäller elevernas ansvar och inflytande i skolan.
Frågan som ställdes behandlade dels hur läroplanen Lpo 94:s målsättning för elevernas ansvar
och inflytande ser ut, dels hur praktiken, alltså pågående verksamhet, hanterar denna
målsättning.
Metoden som vi använde oss av var dokumentanalys i form av kvalitativ innehållsanalys.
Vi läste ett visst antal texter med vår frågeställning och vår teoretiska ram som fokus. Det gav
oss den systematik som kvalitativ innehållsanalys fordrar. Orsaken till att vi valde denna
metod var, att vi för att kunna jämföra läroplan och praktik på ett överordnat plan såsom vår
frågeställning kräver, var i behov av ett generaliserbart material, något som litteraturen på
området kunnat förse oss med. Materialet som vi använde oss av var dels läroplaner, dels
utredningar och rapporter av beskrivande och faktuell karaktär samt några mer ifrågasättande
och problematiserande texter.
Resultat Svaret på våran fråga om hur förhållandet mellan skolans praktik och läroplanen ser
ut vad gäller elevansvar och inflytande, här förstått som möjlighet för demokratisk påverkan,
blev att det finns ett ganska stort motsättnings-förhållande mellan läroplanens intentioner och
skolans praktik. Vi fann att det var olika orsaker till detta. Något vi kunde föreslå som en
orsak var att läroplan och praktik delvis är präglade av olika syn på demokratibegreppet.
Något annat som vi såg som en möjlig orsak till diskrepansen på området var, att läroplanens
intentioner om att eleverna ska ha möjlighet för demokratisk påverkan av verksamheten kan
upplevas som basis för en målkonflikt när kraven på individen att nå mål och resultat
samtidigt i och med Lpo 94 har förstärkts.
Examinationsnivå
Student essay