Show simple item record

dc.contributor.authorMikael Lindquistswe
dc.contributor.authorDaniel Claessonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:59Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:59Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9737
dc.description.abstract___________________________________________________________________ Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur kontakten mellan lärare och föräldrar ser ut i grundskolan och särskolan. Anledningen till att vi intresserade oss för det här ämnet var för att vi har båda gjort VFU i både grund- och särskola. Under våra VFU-perioder i särskolan och grundskolan har vi sett att det är skillnad på hur föräldrakontakten ser ut. Vi har upplevt det som att kontakten med föräldrarna är bättre och sker oftare i särskolan än i grundskolan. Det var den hypotesen som vi utgick ifrån när vi började detta arbetet. Huvudfråga: Utifrån hypotesen utformade vi följande huvudfråga: Hur ser föräldrakontakten ut i särskolan och grundskolan? Metod: För att få svar på huvudfrågan gjorde vi en enkätundersökning. Undersökningen riktade sig mot lärare och föräldrar till elever i särskolan och grundskolan. Anledningen till att vi valde att rikta undersökningen mot både lärare och föräldrar var för att få en så komplett bild som möjligt av samverkan. Resultat: Resultatet av vår undersökning visar att vår hypotes delvis stämmer. Både lärarna och föräldrarna i särskolan var mer positiva till föräldrainflytande än de var i grundskolan. Föräldrarna i särskolan uppger att de träffar sitt barns lärare oftare än vad föräldrarna i grundskolan gör. Majoriteten av alla i undersökningen var nöjda med hur kontakten mellan föräldrar och lärare fungerar. När det gäller vad som tas upp i kontakten mellan lärare och föräldrar såg vi ingen större skillnad mellan särskolan och grundskolan. Betydelsen för läraryrket: Vi ser den här undersökningen som en utvärdering för lärare och föräldrar. Det är viktigt för lärare att veta hur föräldrarna upplever att de får påverka i skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFöräldrarswe
dc.subjectFöräldrasamverkanswe
dc.subjectFöräldrakontaktswe
dc.subjectFörswe
dc.titleFöräldrasamverkan och föräldrainflytande ­ En enkätundersökning gjord i särskolan och grundskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record