• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans fysiska miljö, en viktig komponent i barns lärande? En enkätundersökning bland 69 pedagoger i förskolan.

Abstract
Bakgrund/Syfte: Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett stora variationer i miljön och blev därför intresserade av att titta på om pedagoger i förskolan ser inomhusmiljön som en viktig komponent i barns lärande och om ålder på barnen i gruppen påverkar deras syn på detta. Metod: Vi valde att göra en enkätundersökning med 84 personer, var av 69 personer svarade. Respondenterna tillhör tre rektorsområden i en mellanstor kommun i Västsverige. Resultatet som vi fått av enkäterna diskuteras mot litteratur som dels berör ämnet men också barns lärande. Litteraturen som vi valt att använda har vi delat upp i tre delar. Den första delen tar upp förskolan och dess miljö ur ett historiskt perspektiv. Andra del består av olika teorier som behandlar förhållningssätt till barns lärande och som vi anser påverkar utformandet av inomhusmiljön. Den sista delen handlar om rapporter skrivna kring den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande. Resultat: Vi ser i vårt resultat att i stort sett alla pedagoger i vår undersökning ser den fysiska inomhusmiljön som en viktig del i barnens lärande på förskolan. De anser också att en tillgänglighet till material är en förutsättning för lärsituationer. De skillnader som vi ser är att pedagogerna som arbetar med de yngre barnen reflekterar mer kring miljön än de pedagoger som arbetar med i åldersblandad grupp eller med äldre barn. Betydelse för läraryrket: Vi fastnade för detta ämne då vi såg stor skillnad på kvaliteten i förskolan, när det gäller inomhusmiljön och dess utformning. Vi ser vårt arbete som betydelsefullt eftersom miljön är något som många pedagoger behöver arbeta mer med. Vi hoppas och tror att vårt arbete ska inspirera och få fler pedagoger att börja reflektera kring den fysiska inomhusmiljön på sina förskolor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9743
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-003.pdf (241.5Kb)
Date
2008
Author
Linda Ahlström
Linda Winberg
Keywords
Förskolan
fysisk inomhusmiljö
lärande komponent
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV