• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans fysiska miljö, en viktig komponent i barns lärande? En enkätundersökning bland 69 pedagoger i förskolan.

Sammanfattning
Bakgrund/Syfte: Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett stora variationer i miljön och blev därför intresserade av att titta på om pedagoger i förskolan ser inomhusmiljön som en viktig komponent i barns lärande och om ålder på barnen i gruppen påverkar deras syn på detta. Metod: Vi valde att göra en enkätundersökning med 84 personer, var av 69 personer svarade. Respondenterna tillhör tre rektorsområden i en mellanstor kommun i Västsverige. Resultatet som vi fått av enkäterna diskuteras mot litteratur som dels berör ämnet men också barns lärande. Litteraturen som vi valt att använda har vi delat upp i tre delar. Den första delen tar upp förskolan och dess miljö ur ett historiskt perspektiv. Andra del består av olika teorier som behandlar förhållningssätt till barns lärande och som vi anser påverkar utformandet av inomhusmiljön. Den sista delen handlar om rapporter skrivna kring den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande. Resultat: Vi ser i vårt resultat att i stort sett alla pedagoger i vår undersökning ser den fysiska inomhusmiljön som en viktig del i barnens lärande på förskolan. De anser också att en tillgänglighet till material är en förutsättning för lärsituationer. De skillnader som vi ser är att pedagogerna som arbetar med de yngre barnen reflekterar mer kring miljön än de pedagoger som arbetar med i åldersblandad grupp eller med äldre barn. Betydelse för läraryrket: Vi fastnade för detta ämne då vi såg stor skillnad på kvaliteten i förskolan, när det gäller inomhusmiljön och dess utformning. Vi ser vårt arbete som betydelsefullt eftersom miljön är något som många pedagoger behöver arbeta mer med. Vi hoppas och tror att vårt arbete ska inspirera och få fler pedagoger att börja reflektera kring den fysiska inomhusmiljön på sina förskolor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9743
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-003.pdf (241.5Kb)
Datum
2008
Författare
Linda Ahlström
Linda Winberg
Nyckelord
Förskolan
fysisk inomhusmiljö
lärande komponent
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV