dc.contributor.author | Linda Ahlström | swe |
dc.contributor.author | Linda Winberg | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:02Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:02Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9743 | |
dc.description.abstract | Bakgrund/Syfte:
Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett stora variationer i miljön och blev därför intresserade
av att titta på om pedagoger i förskolan ser inomhusmiljön som en viktig komponent i barns lärande och
om ålder på barnen i gruppen påverkar deras syn på detta.
Metod:
Vi valde att göra en enkätundersökning med 84 personer, var av 69 personer svarade. Respondenterna
tillhör tre rektorsområden i en mellanstor kommun i Västsverige. Resultatet som vi fått av enkäterna
diskuteras mot litteratur som dels berör ämnet men också barns lärande. Litteraturen som vi valt att
använda har vi delat upp i tre delar. Den första delen tar upp förskolan och dess miljö ur ett historiskt
perspektiv. Andra del består av olika teorier som behandlar förhållningssätt till barns lärande och som vi
anser påverkar utformandet av inomhusmiljön. Den sista delen handlar om rapporter skrivna kring den
fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande.
Resultat:
Vi ser i vårt resultat att i stort sett alla pedagoger i vår undersökning ser den fysiska inomhusmiljön som en
viktig del i barnens lärande på förskolan. De anser också att en tillgänglighet till material är en förutsättning
för lärsituationer. De skillnader som vi ser är att pedagogerna som arbetar med de yngre barnen reflekterar
mer kring miljön än de pedagoger som arbetar med i åldersblandad grupp eller med äldre barn.
Betydelse för läraryrket:
Vi fastnade för detta ämne då vi såg stor skillnad på kvaliteten i förskolan, när det gäller inomhusmiljön
och dess utformning. Vi ser vårt arbete som betydelsefullt eftersom miljön är något som många pedagoger
behöver arbeta mer med. Vi hoppas och tror att vårt arbete ska inspirera och få fler pedagoger att börja
reflektera kring den fysiska inomhusmiljön på sina förskolor. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Förskolan | swe |
dc.subject | fysisk inomhusmiljö | swe |
dc.subject | lärande komponent | swe |
dc.title | Förskolans fysiska miljö, en viktig komponent i barns lärande? En enkätundersökning bland 69 pedagoger i förskolan. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |