• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför blev jag inte godkänd? ­ En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.

Abstract
Syfte Syftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstra Göteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vad som kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vi kommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samt elevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras respektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Frågeställningar · Vad är orsaken/orsakerna till att eleven har eller har haft problem med matematiken, enligt eleven, dess nyckelperson och dess nuvarande lärare? · När under sin skolgång, upplever eleven att hon/han har haft eller har problem med matematiken? · Vad hade skolan eller eleven själv kunnat/kan göra för att eleven ska lämna grundskolan med godkänt betyg i matematik, enligt eleven, dess nyckelperson och nuvarande lärare? Metod Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med elever och lärare på en medelstor skola i nordöstra Göteborg. Vi inledde vår studie med att genomföra djupintervjuer med 3 elever i år 8 och år 9, som inte uppnår målen för godkänt i matematik. Utifrån resultatet av dessa intervjuer utformade och genomförde vi intervjuer av elevernas nuvarande lärare samt av en person per elev som påverkat eleven i en positiv riktning i matematiken. Resultat Enligt eleverna i vår studie finns det flera orsaker till varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik. Brist på självförtroende, brist på tid att räkna, skolk samt bristande arbetsro är dock de främsta orsakerna som eleverna själva pekar på. Eleverna skyller inte sin situation på varken skola eller lärare utan tar mer eller mindre själva på sig hela ansvaret för att de inte uppnår målen. Lärarnas orsaksförklaringar till varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik skiljer sig i många avseenden från elevernas teorier. De pekar framför allt på elevernas bristande grundkunskaper i matematik, hög frånvaro samt otillräckliga stödinsatser. Vi kan konstatera att det inte finns en ensam orsaksförklaring till varför eleverna i vår studie inte uppnår målen för godkänt i matematik. Det är ett komplext problem med många faktorer som spelar in.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9775
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-060.pdf (449.4Kb)
Date
2008
Author
Maria Billow
Emil Wall
Keywords
Matematik
Icke Godkänt
Elevuppfattningar
Interv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV