Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv
Abstract
Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör
bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad
olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur
matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger
aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka
samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger?
Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika
forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3
undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika
forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar
studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne.
Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik.
Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring i hur
man undervisar elever i de tidigare skolåren. Den här studien ämnar därmed bygga en grund för vidare
studier och forskning inom matematikdidaktik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Ernada Dulic
Monica Eriksson
Keywords
Matematikdidaktik
varierande arbetssätt
matemati
Language
sv