• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv

Abstract
Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger? Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3 undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne. Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik. Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring i hur man undervisar elever i de tidigare skolåren. Den här studien ämnar därmed bygga en grund för vidare studier och forskning inom matematikdidaktik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9781
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-069.pdf (680.2Kb)
Date
2008
Author
Ernada Dulic
Monica Eriksson
Keywords
Matematikdidaktik
varierande arbetssätt
matemati
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV