• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv

Sammanfattning
Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger? Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3 undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne. Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik. Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring i hur man undervisar elever i de tidigare skolåren. Den här studien ämnar därmed bygga en grund för vidare studier och forskning inom matematikdidaktik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9781
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-069.pdf (680.2Kb)
Datum
2008
Författare
Ernada Dulic
Monica Eriksson
Nyckelord
Matematikdidaktik
varierande arbetssätt
matemati
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV