Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv
Sammanfattning
Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör
bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad
olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur
matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger
aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka
samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger?
Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika
forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3
undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika
forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar
studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne.
Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik.
Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring i hur
man undervisar elever i de tidigare skolåren. Den här studien ämnar därmed bygga en grund för vidare
studier och forskning inom matematikdidaktik.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Ernada Dulic
Monica Eriksson
Nyckelord
Matematikdidaktik
varierande arbetssätt
matemati
Språk
sv