• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av utbildning för hållbar utveckling inom gymnasieskolan.

Abstract
Under det senaste decenniet har det vuxit fram en stark politisk strävan att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning. Syftet med denna studie har varit att undersöka dels vilka förväntningar samhället har på hur undervisning för hållbar utveckling bedrivs i svenska gymnasier, och dels att se i vilken utsträckning gymnasie- skolor upplever att de har samhällets stöd för detta. Frågorna som vi ville besvara var; om det finns det någon koppling mellan teorier om hur undervisningen för hållbar utveckling skall bedrivas och den undervisning som faktiskt bedrivs i ämnet, samt om och hur gymnasieskolor får stöd från samhällets institutioner för att kunna bedriva denna undervisning. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ intervjustudie där nio personer, politiker, tjänstemän från offentlig förvaltning, universitets- och gymnasielärare, ingick. Det framgick av intervjuerna att det finns stora brister i implementeringen av undervisning för hållbar utveckling i gymnasieskolan. Faktorer som identifierades som väsentliga i sammanhanget var, otydlighet i vem som har ansvaret för att denna undervisning ska bedrivas, svårigheter för lärare och skolledning att definiera begreppet hållbar utveckling, utbildningssystemet gynnar inte ett tvärvetenskapligt arbetssätt och behov av kompetenshöjning hos lärare avseende vad som ska förmedlas och hur. Informanterna var emellertid eniga om att det finns ett stöd från samhället för skolans arbete med undervisning för hållbar utveckling. En slutsats man kan dra från studien är att lärarutbildningen fyller en viktig funktion i sammanhanget. Utbildningen måste förutom att definiera begreppet hållbar utbildning innehålla didaktiska aspekten för hållbar utveckling, d.v.s. vad ska förmedlas och hur. En annan slutsats är att ansvaret för implementering av undervisning för hållbar utveckling i skolan behöver tydliggöras. = = = =N=EORF=
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9790
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-211.pdf (286.6Kb)
Date
2008
Author
Viveca Johansson
Kerstin Magnusson
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV