Visa enkel post

dc.contributor.authorKarin Olssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:31Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:31Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9791
dc.description.abstractBarn- och fritidsprogrammet är med de specifika karaktärsämnena ett yrkesförberedande gymnasieprogram. Syfte Syftet med studien är att fokusera på de elever som uttrycker att de är mycket nöjda, eller mer än nöjda med karaktärsämneskurserna. Frågeställningar: · Vad är det som gör programmet intressant? · Vad inspirerar eleverna till fortsatt intresse inom detta yrkesområde? · Vilka karaktärsämneskurser upplever eleverna vara mest betydelsefulla under utbildningens gång och på vilka sätt? Metod I studien har två forskningsmetoder använts. I inledningsskedet genomfördes en enkätundersökning på två gymnasieskolor i åk 3. Den större skolan har fungerat som referensskola och den mindre som fallskola. Enkäterna användes för att bestämma urval av intervjupersoner. Fem elevintervjuer har genomförts ur ett kvalitativt forskningsperspektiv. Resultat Studien synliggör hur de deltagande eleverna ser på sitt gymnasieval. Det framkommer åsikter om de karaktärskurser som ingår på programmet och om de valmöjligheter som erbjuds. Åsikterna är till stor del av positiv karaktär. Eleverna är överens om att kurserna ger betydelsefulla kunskaper om människors utveckling och behov samt ökad självkännedom. Barn- och fritidsprogrammet som är tvärvetenskapligt integrerar ämnen som pedagogik, psykologi och sociologi. I resultaten framgår att eleverna uppskattar denna förankring. De är mycket nöjda med den koppling som finns mellan den teoretiska och praktiska delen av undervisningen. Betydelse för läraryrket Studien är av betydelse för lärare på barn- och fritidsprogrammet vid deras planering och uppläggning av innehållet i de olika kurserna. Den är intressant för både karaktärs- och kärnämneslärare genom att många ämnen har möjlighet att integreras. I elevsamtalen framgår elevernas intresse för sitt lärande genom en verklighetsanknuten undervisning. Detta är viktigt att som lärare fortsätta att utveckla i framtiden.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleBarn- och fritidsprogrammet ur ett elevperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post