Visa enkel post

dc.contributor.authorMarja Hellbergswe
dc.contributor.authorIda Häggmarkswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:32Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:32Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9794
dc.description.abstractSammanfattning Denna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis- ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för det första, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt anstränger sig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine- rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnit från lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligt konkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodval erfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studien är en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket. Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, göra teorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används i undervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten. Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare något som kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i den lärarutbildning de deltog i. Det resultatet stödjer den diskussion som förs i arbetet om att återinföra metodikunder- visning på lärarutbildningen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDjupintervjuswe
dc.subjectelevaktiv undervisningswe
dc.subjectexplorativ sswe
dc.titleErfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post