• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En experimentundersökning om intresse och elevresultat

Abstract
Intresse är en stark drivkraft i lärandet. Syftet med vår undersökning var att experimentellt undersöka hur olika sorters presentation (manipulation, behandling) av samma lärostoff påverkar elevers intresse och resultat. Vi ville även se om denna påverkan skiljde sig mellan flickor och pojkar samt elever i olika åldrar. Vi utgick från hypotesen att det går att aktivt styra elevers intresse och resultat. Två kvantitativa experiment testade hur drygt 300 elever i årskurs åtta och nio reagerade på olika sorters lärostoff. Experimenten innebar att eleverna fick samma lärostoff, fast presenterat på olika vis. I det ena experimentet fick hälften av eleverna en kopia i färg och hälften av eleverna en kopia i svartvitt. I det andra experimentet fick hälften av eleverna en laborationsinstruktion med bilder som illustrerade texten, och andra hälften fick en laborationsinstruktion utan bilder. Experimenten innehöll en enkät i vilken eleverna dels fick göra en kunskapstest, dels svara på frågor om upplevt intresse. Experimenten visar en väntad positiv samvariation mellan intresse och elevresultat, vilket innebar att elever som presterade bättre angav en högre grad av intresse för det presenterade lärostoffet. En högre grad av intresse ökade även motivationen att utföra fler liknande uppgifter. Intresset att utföra laborationen var större hos eleverna som fick behandling med bild, vilket stämde överens med vår hypotes. Däremot gav den svartvita presentationen av det första experimentet både bättre elevresultat och högre grad av angivet intresse. Detta var motsatt förväntat resultat, vilket förkastade vår hypotes. Resultaten för båda experimenten visar en interaktionseffekt mellan behandling och årskurs. Eleverna i årskurs nio hade sämre resultat än eleverna i årskurs åtta, men utmärkte sig mindre negativt på behandlingen med färgkopior. Flickorna hade bättre resultat än pojkarna på båda experimenten. Undersökningen indikerar att intresse och resultat följs åt. De resultat som avvek från det förväntade, visar dock att aktiv styrning av intresse och elevprestationer kräver kunskap och förståelse om de elever som undervisningen gäller. För att sätta alla resultat i ett sammanhang har vi gjort en modell med tre sorters intresse: personligt intresse, situationsintresse och målstyrt intresse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9795
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-223.pdf (1.711Mb)
Date
2008
Author
Charlotte Olofsson
Henrik Ahlgren
Keywords
intresse
experiment
laboration
läsförståelse
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV