Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning
Sammanfattning
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'.
·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'?
·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem-
met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'?
·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'?
Huvudfråga
Vi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt.
Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi ta
reda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha läst
tidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen-
ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa.
Metod
Vi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senare
del i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat.
Material
Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för
Hem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol-
verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola.
Resultat
`Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondenter
talar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur och
vårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut-
veckling'.
Betydelse för läraryrket
Vi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att ha
undervisning för att uppnå 'hållbar utveckling' i världen. Det är genom medvetna handlingar som det kan ske
förändring och med detta redskap tillsammans med kritiskt tänk, kan vi alla ge den kommande generationen en
chans.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Malin Bergstrand
Petra Stensson
Nyckelord
`Hållbar utveckling`
hem- och konsumentkunskap
u
Språk
sv