dc.contributor.author | Malin Bergstrand | swe |
dc.contributor.author | Petra Stensson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:34Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:34Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9797 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'.
·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'?
·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem-
met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'?
·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'?
Huvudfråga
Vi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt.
Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi ta
reda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha läst
tidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen-
ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa.
Metod
Vi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senare
del i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat.
Material
Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för
Hem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol-
verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola.
Resultat
`Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondenter
talar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur och
vårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut-
veckling'.
Betydelse för läraryrket
Vi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att ha
undervisning för att uppnå 'hållbar utveckling' i världen. Det är genom medvetna handlingar som det kan ske
förändring och med detta redskap tillsammans med kritiskt tänk, kan vi alla ge den kommande generationen en
chans. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | `Hållbar utveckling` | swe |
dc.subject | hem- och konsumentkunskap | swe |
dc.subject | u | swe |
dc.title | Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |