"Inspiration" Arbetsportfolions relevans för instrumentalundervisning
Sammanfattning
Syfte
Syftet med examensarbetet har varit att undersöka i vilken utsträckning elevens reflekterande över sitt
musicerande och sin egen utvecklingsprocess kommer till uttryck inom instrumentalundervisning i trumset.
Behövs ett komplement till läromedel för att bidra till elevens självinsikt, självkänsla, kritiska tänkande,
reflekterande, kreativitet, utforskande och lust att lära? Genom att utforma en arbetsportfolio har vårt syfte varit
att ge eleven utrymme för att arbeta med de ovannämnda punkterna.
Metod
Genom intervjuer med trumlärare och trumelever, samt jämförande av läromedel har vi undersökt om det finns
ett eventuellt behov av ett komplement till läromedel och den instrumentalundervisning som bedrivs. För att
skapa en bild över instrumentalundervisningens olika nivåer har vi använt oss av informanter på musik- och
kulturskola, gymnasieskolans estetiska program, folkhögskola och musikhögskola. De läromedel som jämförts är
de mest sålda och vanligt förekommande inom undervisning för trumset. Vår arbetsportfolio har utformats för att
vara enkel att använda för sitt eget reflekterande, men samtidigt som ett hjälpmedel för kommunikationen mellan
lärare och elev.
Resultat
Undersökningarna tyder på att det finns ett behov av att införa ett medel för elevens analyserande av sitt lärande.
Läromedlen och undervisningen handlar mycket om reproducering av traditioner, men lämnar litet utrymme för
elevens egna målsättningar, visioner och reflekterande. Kursbeskrivningar i instrument/sång på estetiska
programmet kräver i sina betygskriterier att eleven analyserar sitt musicerande, vilket visar att det är på tiden att
skapa verktyg för detta.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Johan Jansson
Gustav Horneman
Nyckelord
Läromedel
musikundervisning
slagverk
portfolio,
Språk
sv