Visa enkel post

dc.contributor.authorHans Anderssonswe
dc.contributor.authorOla Wikmarswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:42Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:42Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9811
dc.description.abstractVårt arbete fokuserades kring hur eleverna interagerade med pedagogiska datorprogram i skolan. Vi ville gå vidare i redan befintlig forskning och undersöka hur lärarna resonerade, samt vad de ansåg om elevernas datorstödda lärande. Vi ville även få tillverkarnas åsikter kring skapandet av programmen. Intentionen var att vi sedan skulle försöka jämföra lärarens, tillverkarnas och elevernas tankar kring de pedagogiska programmen. Vår huvudfråga var vad som krävs för att ett pedagogiskt datorprogram ska fungera väl i klassrumsmiljön. Vi har gjort en fallstudie i en mellanstor skola där vi har intervjuat och observerat elever i två åldersintegrerade klasser, en 1-3a och en 4-5a, som använde sig av datorprogrammen Chefrens Pyramid och Språkmästaren. Vi har dessutom intervjuat de två klassföreståndarna. Vi har använt oss av bandspelare och sedan transkriberat den insamlade data. För att få tillverkarnas aspekter kring de program vi undersökt har vi haft kontinuerlig mailkontakt med dem. Vår undersökning visade på att pedagogiska datorprogram behöver både lärarhandledning och en kontinuitet i användarstrategin. Vi fann även att programmen ofta användes i felaktigt syfte av eleverna. Istället för att tonvikten låg på det pedagogiska planet använde de programmet till bara spela och samla poäng. Vi drar slutsatsen, av både vår undersökning och litteraturen, att tillverkare av datorprogram hittills inte har lyckats kombinera underhållning med pedagogik på ett tillräckligt bra sätt. Då vi som blivande lärare kommer att använda oss av interaktiva spel och program har vi insett att vikten av lärarens engagemang och handledning är av stor betydelse för lärandet. Vår undersökning visade även på att eleverna bör arbeta i par eftersom det då förs en dialog som är positivt för lärandet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDatorswe
dc.subjectdatorprogramswe
dc.subjectdatorspelswe
dc.subjectinteraktionswe
dc.subjectmatemswe
dc.titleDet interaktiva läromedlet ­ Pedagogiska datorprogram i undervisningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post