dc.contributor.author | Hans Andersson | swe |
dc.contributor.author | Ola Wikmar | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:42Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:42Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9811 | |
dc.description.abstract | Vårt arbete fokuserades kring hur eleverna interagerade med pedagogiska datorprogram i skolan. Vi ville gå
vidare i redan befintlig forskning och undersöka hur lärarna resonerade, samt vad de ansåg om elevernas
datorstödda lärande. Vi ville även få tillverkarnas åsikter kring skapandet av programmen. Intentionen var att vi
sedan skulle försöka jämföra lärarens, tillverkarnas och elevernas tankar kring de pedagogiska programmen.
Vår huvudfråga var vad som krävs för att ett pedagogiskt datorprogram ska fungera väl i klassrumsmiljön.
Vi har gjort en fallstudie i en mellanstor skola där vi har intervjuat och observerat elever i två åldersintegrerade
klasser, en 1-3a och en 4-5a, som använde sig av datorprogrammen Chefrens Pyramid och Språkmästaren. Vi har
dessutom intervjuat de två klassföreståndarna. Vi har använt oss av bandspelare och sedan transkriberat den
insamlade data. För att få tillverkarnas aspekter kring de program vi undersökt har vi haft kontinuerlig
mailkontakt med dem.
Vår undersökning visade på att pedagogiska datorprogram behöver både lärarhandledning och en kontinuitet i
användarstrategin. Vi fann även att programmen ofta användes i felaktigt syfte av eleverna. Istället för att
tonvikten låg på det pedagogiska planet använde de programmet till bara spela och samla poäng. Vi drar
slutsatsen, av både vår undersökning och litteraturen, att tillverkare av datorprogram hittills inte har lyckats
kombinera underhållning med pedagogik på ett tillräckligt bra sätt.
Då vi som blivande lärare kommer att använda oss av interaktiva spel och program har vi insett att vikten av
lärarens engagemang och handledning är av stor betydelse för lärandet. Vår undersökning visade även på att
eleverna bör arbeta i par eftersom det då förs en dialog som är positivt för lärandet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Dator | swe |
dc.subject | datorprogram | swe |
dc.subject | datorspel | swe |
dc.subject | interaktion | swe |
dc.subject | matem | swe |
dc.title | Det interaktiva läromedlet Pedagogiska datorprogram i undervisningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |