Fel i tjänster
Abstract
Företag köper tjänster av varandra i allt större utsträckning och tjänster blir allt viktigare för var dag som går, både i Sverige och i Europa. Trots detta är gällande rätt till stor del oklar på tjänstområdet i Sverige. Det finns ingen lag som är tillämplig på tjänster i kommersiella förhållanden. Tjänster är till sin karaktär varaktiga, individualiserade, framtidsbetonade och förtroendeberoende. Detta är något man måste ha i åtanke när man utformar felregler på tjänstområdet. De analogier från köplagen som används idag är inte alltid helt lyckade. Exempel på problem som uppstår på tjänstområdet idag är vem som skall ansvara för material av dålig kvalitet och vad som händer när ett råd inte leder till önskat resultat. Dessa problem är svåra att lösa så länge rättsläget är oklart. Genom att analysera regelverk som på något sätt är relevanta i samanhanget kan man hitta exempel på hur tjänstområdet kan regleras i Sverige. De regelverk som analyseras i den här uppsatsen är Principles of European Law on Service Contracts, Konsumentjänstlagen, Köplagen och en rad standardavtal. Jag kommer fram till att osäkerheten kring felreglerna är så stort att det är angeläget att lagstiftaren klargör rättsläget genom lagstiftning. Enligt min uppfattning behöver Sverige därför en tjänstlag. Ett bra sätt att reglera fel i tjänster är att använda sig av begreppen metodansvar och resultatansvar. Dessa begrepp passar mycket bättre än felbegreppet på tjänstområdet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-03-18Author
Hortlund, Erica
Keywords
Avtalsrätt
Series/Report no.
2008:15
Language
swe