• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fel i tjänster

Sammanfattning
Företag köper tjänster av varandra i allt större utsträckning och tjänster blir allt viktigare för var dag som går, både i Sverige och i Europa. Trots detta är gällande rätt till stor del oklar på tjänstområdet i Sverige. Det finns ingen lag som är tillämplig på tjänster i kommersiella förhållanden. Tjänster är till sin karaktär varaktiga, individualiserade, framtidsbetonade och förtroendeberoende. Detta är något man måste ha i åtanke när man utformar felregler på tjänstområdet. De analogier från köplagen som används idag är inte alltid helt lyckade. Exempel på problem som uppstår på tjänstområdet idag är vem som skall ansvara för material av dålig kvalitet och vad som händer när ett råd inte leder till önskat resultat. Dessa problem är svåra att lösa så länge rättsläget är oklart. Genom att analysera regelverk som på något sätt är relevanta i samanhanget kan man hitta exempel på hur tjänstområdet kan regleras i Sverige. De regelverk som analyseras i den här uppsatsen är Principles of European Law on Service Contracts, Konsumentjänstlagen, Köplagen och en rad standardavtal. Jag kommer fram till att osäkerheten kring felreglerna är så stort att det är angeläget att lagstiftaren klargör rättsläget genom lagstiftning. Enligt min uppfattning behöver Sverige därför en tjänstlag. Ett bra sätt att reglera fel i tjänster är att använda sig av begreppen metodansvar och resultatansvar. Dessa begrepp passar mycket bättre än felbegreppet på tjänstområdet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9856
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Fel i tjänster.pdf (385.2Kb)
Datum
2008-03-18
Författare
Hortlund, Erica
Nyckelord
Avtalsrätt
Serie/rapportnr.
2008:15
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV